Den fina linjen mellan ok och inte ok

Kloka frågor förtjänar kloka svar.
Igår kom en fråga från en konsult hur man agerar efter den gyllene regeln. Inte alltid så enkelt!
Och inte så enkelt att svara på. Men om man hela tiden strävar efter att tänka: "Hur skulle jag vilja att andra gjorde mot mig?" och så gör man så. Inget tullande. Då funkar det.
Andra frågor jag fått är på ShopStopandet. Vad gills och vad gills inte?
Självklart måste man ju fortsätta leva. Jag har gjort mina egna regler, för att det ska vara rimligt för mig att följa. Så jag inte ska fuska med nåt annat.
På facebook finns en sida som heter "klädutmaningen 2.0" som har en liknande touch, och av samma syfte. Men hon får inte köpa något nytt förrän hon använt allt i garderoben.
Mina regler är således anpassade efter mitt liv.
Frågan om bilen pajar - jag har ingen bil. Det behöver jag inte, det vore enbart en lyxsak för mig. Jag har så jag kan låna de få gånger jag behöver.
Tvättmaskin - jag bor i hyreshus.
Men OM ens tvättmaskin skulle paja, då måste man ju få laga den för vad är sämst mot ekonomi, kommers, miljö etc.?
1) att köpa nya kläder hela tiden
2) att tvätta allting för hand (förbrukar sjuuuukt mkt vatten, tro mig, jag har handtvättat i två månader i Jordanien)
3) betala reservdel/mekaniker för att laga tvättmaskinen.
4) Inte tvätta (till slut kan man bli sjuk av dålig hygien)
Ja svaret är ju givet.
Så för mig är det kläder och skor jag inte behöver, samt onödiga prylar. T.ex. inredningsprylar.

Saker som är ok:
disk- och tvättmedel
löparskor och annan träningsutrustning som slitits ut
sjukvårdsprylar
hygienartiklar (är ju dock i princip självförsörjande)
böcker (annars stannar ju min hjärna!?!) men kanske inte alltid köpa 4 för 3 bara för att jag är sugen. väga upp med något biblioteksbesök är bra
kläder på second hand
kläder och prylar som kompisar/bekanta producerar, t.ex. avanna.se och monokel-eyewear
presenter
NYHET: Underkläder när de är utslitna

Saker som INTE är ok:
ljusstakar
pumps
handväskor
kläder i butik
kläder på nätet
Och jag kommer inte lägga ut bilder när jag köpt underkläder... =)
Även om jag gillar egoinas kupp med att läsare får mejla in bilder på lår som går ihop, för att visa att normala lår går ihop. Så slipper alla läsare som vill ha ett mellanrum mellan låren känna sig fula. Eftersom nästan ingen annan heller har mellanrum mellan låren.
En sista länk, från klädutmaningens uppdateringar:

Kommentarer
Postat av: Garderobsgrubbel&Byråbekymmer

ojoj jag skulle aldrig klara en sådan här utmaning..hjälp.

Men beundrar verkligen er som gett er fan på´t.



Och blir så varm i kroppen av att se att jag är på Ok-listan =)



klart du ska shoppa lite i Spanien.

man får ju faktiskt tänka som så att shopping ju också är positivt för ekonomin och skapar jobb och löner.

2011-06-19 @ 11:24:37
URL: http://pyttis.blogg.se/
Postat av: Framgångsbyrån STHLM.

Jäkligt bra, tänkvärt. Jag gör liknande listning när jag behöver skärpa upp ekonomin eller bara skärpa inköpen. Har haft en lapp i plånboken för att reagera och inte bara slita upp kortet, "se en bra framtid, handla bra mat"

//Inger

2011-06-19 @ 11:58:06
URL: http://framgangsbyransthlm.blogspot.com
Postat av: Amanda Rosende - Mode Make Up & Foto

sv: jaha intressant! :)

Nej det gör jag inte, vad innebär det? :) Jag ska nämligen starta ett "modell för en dag"-koncept (fast inom all annan fotografering också) kanske man kalla det, funderar lite på leverantörer av make up, vad jag ska använda och så... hur blir man det? Och måste man vara utbildad? :)

2011-06-19 @ 14:10:52
URL: http://amandarosende.blogg.se/
Postat av: Klokegård - Designa ditt Liv!

När min stora dotter var 7 år så upptäckte hon den gyllene regeln att behandla andra som du själv vill bli behandlad. Hon tänkte dock ett steg längre. En dag fick jag lite skäll av en förälder för att min dotter och två andra barn hade varit elaka mot den här tjejen, vilket gjorde mig arg för jag tyckte det var så fegt och orättvist att vara 3 mot 1 så jag frågade min dotter vad som hade hänt.

-Mamma, hon ville att vi skulle vara dumma mot henne!

-Nej, det är klart att hon inte ville.

-Jo, hon var dum mot oss så då måste hon vilja att vi skulle vara dumma tillbaka, eftersom man ska behandla andra som man själv vill bli behandlad.



Barns fantastisk logik! Hahaha

2011-06-19 @ 15:36:24
URL: http://karvegardkonsult.blogspot.com/
Postat av: Den nakna coachen

Att behandla andra som man själv vill bli behandlad är bra. Jag tycker även att det är bra att behandla sig själv på samma sätt som man vill bli behandlad av andra :)



Kram



Linda

2011-06-20 @ 10:12:50
URL: http://www.naknacoachen.se
Postat av: Mia

Visst är det bra att stanna upp! Tänka till vad som behövs. Ja visst ger det jobb att vi handlar, men måste det vara så mycket affärer och öppet jämt?

Bra inglägg//Kram Mia

2011-06-21 @ 10:41:13
URL: http://www.levdittliv.se/
Postat av: Marie Söderberg

Alltid bra med reflektioner vad man behöver omkring sig och vad man mår bra av :)

Marie


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0