Besök!

I tisdags kom mitt första besök hit till Barca! Johanna och Niklas anlände för en vecka, de har inga tentor att kämpa med. Vi sågs inte förrän onsdagmorgon för de var trötta men då inledde vi med en frukost i boquerian och sen följde de med och tittade lite på skolan.
På kvällen gjorde jag och erika en till påskmiddag, denna gång med sill från IKEA, till Johanna, Niklas och Anni. Denna gång lyckades SOCKERkakan också =)

Onsdagen var vi på ett "caveri" där de gör den spanska varianten av champagne - Cava. Det var Johanna R som tagit reda på var och hur och när det gick att åka dit och allting klaffade otroligt bra och vi fick en jättebra rundvandring inkl. ett tåg i underjorden genom vinkällarna!

Husen ritade av en annan berömd Barcelona-modernista-arkitekt: Piug i caldafach.

Johannorna i underjords-tåg!

Vi fortsatte kvällen på "champagnerian", ett cava-ställe där man köper två mackor så får man en flaska cava på köpet. Efter den guidade turen kunde vi med vant öga se att det inte var den högsta kvaliteten på cava som bjöds till mackorna men vad gör väl det när det är billigt och gott?

Idag har jag äntligen fått min rundvandring i modernistaområdet eixample och sett "la pedrera" det mest berömda huset av Antoni Gaudí, Barcelonas fornstora arkitekt. (som även ritade sagrada familia)
Helt klart värt ett besök inuti huset med en inredd lägenhet, utställning med massor av modeller av la pedrera och andra av gaudís verk och tillgång till taket. Detta ska jag rekomendera mina klasskompisar när de kommer ifall vi inte ska gå in hit under kursens gång!

Taket på la pedrera (Casa Milà)

Åt lunch på en buffé med "ät så mycket du vill" och sen lotsade jag dem sagrada familia och mötte upp Erika som också länge pratat om att gå dit, men sen åkte jag hem för jag har redan varit in och hade ingen lust att betala inträde igen. Med tanke på att de byggt på den i över hundra år har nog inte så mkt hänt sedan jag var där för två år sen....

Påskmiddag utan Sill

Imorse vaknade jag äntligen tidigt och kände mig nyttig och gjorde yoga.
Sedan tänkte jag och Erika fara till IKEA för att handla lite sill och annat smått och gott och göra en hederlig svensk påskmiddag. Vi kollade öppetider och öppetdagar och jag skrev upp vilka skruvar och grejer som fattades till hyllorna här som Adriana aldrig lyckats montera upp eller ihop det senaste året och så åkte vi iväg. När vi närmade oss såg det väldigt mörkt ut och... ja, det var stängt. Men vadå? Vi är ju i Spanien!

Vi fick ta en shoppingtur bland pakistanier-shoparna som har förevigt öppet i mitt område och efter tre butiker hade vi en hel del att göra en riktigt bra påskmiddag av! Mest förvånande var att vi i en butik kunde välja på två sorters norsk gravlax!

Riktigt skön kväll med middag kring 6-tiden och en film efter det... Kände oss helsvenska för en gångs skull.

Och jag skulle provbaka en sockerkaka i vår franska ugn för Adriana fyller år snart så jag tänkte baka en tårta, men hör och häpna det blir ingen sockerkaka om man her i salt istället för socker! Hej jag heter johanna!

Costa Brava

Så åkte vi på exkursion till kusten... Utan att veta riktigt vad vi gav oss in på så åkte vi på en utflykt och bussen gick bara 45 minuter efter utsatt tid. Vi gick och gick och gick och det var lite längre än de 3 km som de skrivit i informationen innan och toaletterna på alla barer och caféerna vi passerade som utlovat lyste med sin frånvaro (så även barerna och caféerna)

Dock lyste solen och vi vandrade i vackert landskap med otrolig utsikt över havet. Stannade på en mysig strand och åt matsäck och Anni pekade ut mot vattnet och sa "oh, look at those strange birds" åt några snorklare! haha =)

Vi vandrade vidare och vidare och såg en kyrka skymta i horisonten och ironiska skämt haglade om att vi skulle gå dit... Det skulle vi.

2,5 timmar senare kom vi fram och fick oss äntligen lite kaffe och kunde konstatera att det var en trevlig utflykt iallafall och att det inte gjorde så mycket att gå, men kanske lite tydligare information innan hade varit lämpligt. Men vi är ju i Spanien.

Sen fick vi en till överraskning, bussen hade inte tillåtelse att köra upp dit så vi fick vackert traska ner igen. Då när det inte kunde bli så mycket värre började det regna =)
Men humöret var bra ändå och vi såg lite av byarna och av Dalís hus och trädgård och väl genomblöt i bussen igen så förlät vi arrangörerna bad som ursäkt och sa att det inte var planerat riktigt såhär...

Perrea perrea

Slitna efter Valencia tog vi "bara" några cocktails på onsdagen och la krutet på torsdag då vi skulle ut och dansa reggaeton på en klubb med Erikas lägenhetskompisar. Riktigt trevligt med av olika anledningar kom vi oss aldrig in på klubben...

Fredagen blev därför väldigt lugn och vi vilade upp oss innan vi skulle på utflykt på lördagen till Costa Brava.
Jag och Erika blev bjudna på middag till en finlandsvensk tjej som hade gjort en gudomlig linssoppa och ännu gudomligare KANELBULLAR till efterrätt! Precis vad som behövdes!

Fallas i Valencia

Tisdag klev jag upp tidigare än jag någonsin gjort sedan jag anlände till Barcelona. Bussen till Valencia skulle gå kl. 8 prick och vi hade fått mejl som påminde att vara punktliga. Så vi åkte kvart över nio. Vi är i Spanien. Glöm aldrig det. Och vi åkte med busschaufför som spelade discomusik som han sjöng i mikrofonen till medan han körde.... Det resulterade dock att han inte kunde köra så fort så det var alltid en tröst. Dock tog det 2 timmar längre att komma fram så vi missade de första fyrverkerierna på dan, men de var ändå mest för ljudet så det gjorde inte så mkt.

Fallas är jättestora papier-macher figurer som grupper/organisationer/kompisgäng jobbar med under stor del av året och som sedan ställs ut på torg och det är en stor gatufest med parader, musik och fyrverkerier. Till sist korar man en vinnare och sedan eldar man upp alltihop.

Vi åkte dit över en dag och en natt och tittade på dem, åt den berömda Valencianska paellan (med hare ....)  tittade på fyrverkerier och dansade på gatorna till kl. 5 på morgonen då bussen gick tillbaka hem.

Fallas!! Och de tre brittiskorna vi åkte med: Dana, Carol och Amy

Blomsterparad med deltagare i ALLA åldrar i typiska Valencianska dräkter....

som ledde till detta "helgon" dit alla gav sina blommor. Jag, Erika och Anni

Genom staden Valencia har en flod flutit men är numera uttorkad och omgjord till en park, superläckert!

Arkitekten/Konstruktören/Skulptören Santiago Calatrava (Turning Torso) kommer från Valencia och har byggt upp ett helt område med Calatrava-vita fantastiska byggnader som kallas "City of Arts and Science". Aningens mindervärdeskomplex för Johanna "Civilingenjör Arkitektur" Westberg.....

Första kitearna i sikte

Spenderat en hel dag med att bara strosa runt på stranden och i hamnen med erika... ätit lunch, druckit kaffe, ätit glass, solat, tittat på vindsurfare, sett de första kiterna, kollat in surfklubben.... bra dag!
Ska avslutas med utgång ikväll med förfest hos Anni.

Tillbaka på internet

Har inte skrivit på jättelänge för vårt internet har inte fungerat.... återigen är "mañana mañana" bekräftat....
Helt kommit av mig, men får försöka sammanfatta vad som hänt sedan sist. Livet flyter på som vanligt, tiden går otroligt fort! Helt plötsligt är det påsklov och jag är ledig i 12 dagar!

Viktigast är nog att jag varit på Nou Camp och sett en match i spanska cupen. Blev 1-1 mot Valencia då Xavi kvitterade i 94 minuten och hela Nou Camp exploderade..... mäktigt!

Har köpt biljetter till lite konserter också: Nightwish, The Hives och Shout out louds. Ska bli riktigt skoj!

Nästa vecka bär det av till Valencia för att titta på "fallas" som är en fest där de bygger jättestora skulpturer som ser ut som vad som helst. En utses till vinnare och sen eldas alla upp.... Värt att se tydligen. Vi åker bara över dagen/natten och är ute hela tiden för alla hostel är fullbokade och eftersom vi inte va sugna på att hyra bil och kuska runt i och sova i så valde vi denna resa som organiseras av en grupp på skolan.