No hablo el chino

Första dan i skolan idag.
Galen stress framför listorna med gruppindelning. Flashback lågstadiet.
Men visst, spännande.
Själv kunde jag mest tänka på att jag inte ätit frukost eftersom allt var stängt igår och jag inte lyckats handla, och att jag var i gravt behov av en kaffe.
Sprang och fixade en medan sorlet pågick á la Harry Potter-gängets reunion i stora salen efter sommarlovet, innan professor Dumbledore "stampar" med käppen.
Hamnade i en grupp med 10 kineser, en irländska-rumänska, två italienare, en aussie och jag.
Aldrig skådat sånt kinesiskt fniss på nära håll förut. Missförstå mig inte, först var det en rolig show, sen otroligt nedslående att se deras panik när de inte kan svara på en fråga, viljan att prestera och svara, berätta och visa att de kan, samtidigt som en otrolig blyghet. Allt because of social press. (en tjej jag frågade på ett PK sätt bekräftade)
Dock har de PERFEKT grammatik, själv satte jag 65% på testet. Måste få skylla på att jag inte pratat/skrivit/läst på drygt ett år nu.
Inte besviken på mig själv, lovat att inte sätta nån press och man får byta upp sig om man känner att man hamnat fel eller avancerar.
När allt kommer omkring hade jag 4 p på nivåprovet i matte första dan på universitetet. Och jag har ju alltid varit kick ass på matte och är ju Civilingenjör nu. Så no pasa nada med provet, det säger inte så mycket.
Dock går det inte byta. Finns ingen högre klass.
Konstigt Umeå Universitet kräver att man avslutar B-nivån innan man får söka stipendie, och att skolan här inte ger C-nivån.
Och att jag inte bor i familj ens. Vem ska jag prata med?
Som tröst och tur är att min engelska håller på att trimmas till topp tack vare aussiesarna.
Och jag får det ganska smutt på lektionerna hoppas jag. (Kommer säkert åka dit på grammatiken, idag var nog bara en isbrytardag)
Hursom ska jag inte klaga, jag har det fabulous!
Varmt, visst.
Sjukgymnastiken går trögt, men idag tog jag piller och har övat så jag kan göra "Unagi" (se friends)
Och min spanska är långtifrån perfekt, och speciellt inte grammatiken så jag ska ta och göra lite läxa nu, även om jag borde kunna den. Skadar inte repetera.
Funkar inte skriva för hand, så det är vänstern som gäller.
Tror det möjligen kan vara förbjudet i Kina? Är det något kommunistiskt? Flera kineser som påpekade idag, och inte att jag skrev fult utan att det var med vänstern.
Känner en som växt upp i sovjetunionen som är vänsterhänt men tvingades till högerskrivning.
Så det är min egen slutsats/gissning.
Så var det väl mig veterligt i Sverige tidigare också.
De kanske bara tyckte det var coolt. Fint var det inte.

Kommentarer
Postat av: Garderobsgrubbel&Byråbekymmer

härligt johanna!!

avanna likes u very much!



kramar!



2011-07-04 @ 22:12:25
URL: http://pyttis.blogg.se/
Postat av: Framgångsbyrån STHLM.

Vilken rivstart! Ingen frulle och fnissande kineser :) Det låter som du har ett äventyr. En utmaning att använda vänstern, coolt att hitta en kulturell eller kanske politisk användning av den!

Sköt om dig!

Hasta luego (vad betyder det?)

Inger

2011-07-04 @ 23:45:39
URL: http://framgangsbyransthlm.blogspot.com
Postat av: Mia

Så härligt, blandninga av olika kulturer och allt annat..Nej inte din sjukgymnastik..de blir härligt när bättre..

Packa lite engelska åt mig i en ask...pleas..

Ha de så gott i värmen

Mia.

2011-07-05 @ 15:06:01
URL: http://www.levdittliv.se/
Postat av: Marie Söderberg

låter skoj med skola...men är det inte sommarlov nu...hihihi, lycka till med spanskan..pååår favåår kram Marie

2011-07-06 @ 01:04:11
URL: http://www.dreamlifeincity.blogspot.com
Postat av: Klokegård - Designa ditt Liv!

Åh, vad spännande det låter! Tänk vilken härlig upplevelse.



Ha det bäst!

2011-07-06 @ 21:16:51
URL: http://karvegardkonsult.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0