Produktiv dag

Har varit med på storforum för nätverket för hållbart byggande (i kallt klimat).
Varit en jätteintressant dag med föreläsningar om passivhus, hållbarhet, certifieringssystem m.m.

En viktig insikt är att detta är inget vi behöver uppfinna på nytt, så här bygger och tänker man redan i centraleuropa och framförallt Tyskland och Österrike.
Det är verkligen precis vad vi har läst och jag har kännt det som om jag vore tillbaka i skolbänken igen - och jag älskar det.

Walter Unterreinen har gästföreläst på arkitekturhögskolan ikväll och var verkligen inspirerande.

Jag visste inte att man INTE läste detta på andra ingenjörsutbildningar eller de andra arkitektutbildningarna. Eller att man INTE bygger såhär.

Som han sa: vi behöver inte uppfinna tekniken.
Inte tankesättet heller, vi måste bara ändra vårt tankesätt.

Building is destroying - destroy with brain!

Dvs. hållbarhet är inte ekologiska klichéer med solpaneler där vi ändå inte har sol. Hållbarhet är vad ordet egentligen står för, innan det urvattnades.

Känner att jag hittat hem lite i vad jag vill hålla på med. Tur man får ha!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0