Bloggosfären kallar

Jag är ju ute i bloggosfären som det numera finns ett uttryck som heter. Jag återkommer till att jag i grund och botten inte vill vara en del av det. Och så är jag det iallafall. Men jag känner att jag tar mitt ansvar som någon slags motvikt mot alla tjej-bloggar om mode och skönhet. (blä, jag kräks! De är de enda som ligger i topp, alla är rosa och tjejen som skriver har antingen blivit modell för att hon bloggar eller så har hon en blogg för hon är modell och sånt vill tydligen folk läsa)

Jag läste ledarsidan i VK idag och där var det svar på tal angående tingspredikan, en invigning på juridikåret (sammanfaller med kalenderåret) och är en inledande gudstjänst som går ut på att vårt rättssystem är baserat på kristendomen. "Kristus är främst i vår lag" heter det.
Sånt tycker jag är intressant och debattör Mats Olsson dömde tidigare i januari ut tingspredikan till "historiens skräphög" där den hör hemma men idag fanns två mycket bra inlägg åt motsatta hållet.
Själv kan jag bara säga att jag önskar jag hann läsa ledarna varje dag, i fler tidningar och läsa fler böcker än jag gör. Jag håller fast vid att försöka läsa varannan skräp/lättläst och varannan vettig/rekommenderad/fakta/"måste ha läst"-bok.

Och jag ska inte skylla på att jag inte hinner, det finns ingen sämre ursäkt. Jag tar mig inte tid helt enkelt. Jag prioriterar annat. Men jag önskar att fler läste ledarsidan i en tidning än att läsa Blondinbella/Kenza/Tyra och allt va de heters bloggar. Det finns många bra bloggar också. De här tjejerna gör ett bra jobb som en typ av förebilder och de är verkliga istället för hollywoodfilmer. Och är man tjej och mellan 12 och 18 år så är nog sånt kanske intressant. Men så fort man går ut gymnasiet ska man göra sig ett eget liv och måste bestämma själv och man måste inte ha hunnit vinna årets blogg i veckorevyn före det. Och de skriver om sitt liv, det är inte deras fel eller förtjänst om någon läser. Jag skriver också om mitt liv, och har inte mycket annat att komma med men ursäktar mig med att det dövar mitt dåliga samvete för att jag så sällan är hemma och har tid för mina nära och kära. Men det finns så mycket andra vettiga bloggar. Både av vanligt folk och av kändisar. Speciellt de som är författare. Sen finns det något som inte är så nytt som man inte ska förakta: krönikor.

Men jag är inte mycket bättre själv. Jag ska nu hoppa in i duschen, brygga lite kaffe och slå på Ant on-air och lyssna på min favoritsnackis och försöka opponera på ett exjobb min klasskompis gjort.

På tal om bloggar också så har jag gjort en underblogg till denna som heter sydamerika, som kommer att vara från resan. Tänkte skilja den lite från denna åtminstone. Och jag har en ny finess min kusin ska hjälpa mig att fixa till, (jag får inte till källkoden) och det är en klocka i realtid där jag är! Fiffigt va? då får jag fler besökare till min blogg och alla som är lika nyfikna och kullerbyttstänkta som jag slipper fundera på tidsskillnaden.

Alltså www.johannawestbergs.blogg.se/sydamerika
Jag ska fixa en länk från denna blogg också.

På återhörande.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0