Geblod.nu !

Det behövs bloddonatorer. Det finns hur många argument för att man ska lämna som helst om man är frisk. Det blod jag lämnade idag kan bara användas fram till julafton ändå, och jag får inte lämna nytt förrän om sex månader. Som kvinna får man bara lämna upp till tre gånger per år (jag får lämna två, haft lite låga blodvärden så jag behöver behålla det för mig själv) och som man får ma nlämna upp till fyra gånger per år. Alla kan inte ge till alla, och alla kan inte få av alla. Så det krävs en bra blodcentral för att hålla en bank att ta ifrån.
En sån har vi i Umeå. De gör inte bara ett bra jobb utan de borde få dagens ros varje dag för att de är  så trevliga. Och när man ligger där och gör ingenting och väntar på att 4,5 dl blod ska tappas ur ens arm så har man tid att studera och fundera. Och jag tror jag kommit på anledningen till att det är så trevligt att komma dit: De är så trevliga mot varandra. De hjälper varann, är glada och skrattar och alla är med. Och detta är inte första gången jag observerat och upplevt det här.

Idag insåg jag att jag, som aldrig sett cityakuten (tittar bort under reklamen för det), tycker plåster är äckliga, är hypokondriker, inte har någon som helst motorik för att utföra precisionsjobb, det ENDA stället jag skulle kunna överväga att jobba på inom sjukvården, ja rent av tänka mej att gladeligen göra det, är på Umeås blodgivar central.

Då har man en bra arbetsplats. Som räddar liv.

www.geblod.nu

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0