Besök!

I tisdags kom mitt första besök hit till Barca! Johanna och Niklas anlände för en vecka, de har inga tentor att kämpa med. Vi sågs inte förrän onsdagmorgon för de var trötta men då inledde vi med en frukost i boquerian och sen följde de med och tittade lite på skolan.
På kvällen gjorde jag och erika en till påskmiddag, denna gång med sill från IKEA, till Johanna, Niklas och Anni. Denna gång lyckades SOCKERkakan också =)

Onsdagen var vi på ett "caveri" där de gör den spanska varianten av champagne - Cava. Det var Johanna R som tagit reda på var och hur och när det gick att åka dit och allting klaffade otroligt bra och vi fick en jättebra rundvandring inkl. ett tåg i underjorden genom vinkällarna!

       
Husen ritade av en annan berömd Barcelona-modernista-arkitekt: Piug i caldafach.


Johannorna i underjords-tåg!

Vi fortsatte kvällen på "champagnerian", ett cava-ställe där man köper två mackor så får man en flaska cava på köpet. Efter den guidade turen kunde vi med vant öga se att det inte var den högsta kvaliteten på cava som bjöds till mackorna men vad gör väl det när det är billigt och gott?

Idag har jag äntligen fått min rundvandring i modernistaområdet eixample och sett "la pedrera" det mest berömda huset av Antoni Gaudí, Barcelonas fornstora arkitekt. (som även ritade sagrada familia)
Helt klart värt ett besök inuti huset med en inredd lägenhet, utställning med massor av modeller av la pedrera och andra av gaudís verk och tillgång till taket. Detta ska jag rekomendera mina klasskompisar när de kommer ifall vi inte ska gå in hit under kursens gång!

     

Taket på la pedrera (Casa Milà)

Åt lunch på en buffé med "ät så mycket du vill" och sen lotsade jag dem sagrada familia och mötte upp Erika som också länge pratat om att gå dit, men sen åkte jag hem för jag har redan varit in och hade ingen lust att betala inträde igen. Med tanke på att de byggt på den i över hundra år har nog inte så mkt hänt sedan jag var där för två år sen....


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0