Kan man va mer less på katalanska??

Idag har jag fått tre meddelanden på intraweben från mina profesorer... på katalanska.... jag fattar såklart inte, jag ser bara ungefär vad det står och ser nåt datum eller nåt, men fattar ju inte orden emellan så ifall jag MÅSTE komma dit idag mellan en viss tid, eller om det är EFTER den tiden eller va f'n det betyder.... Och detta inkluderar kursen i engelska! Inte ens engelskaläraren skriver på engelska, som är språket i kursen.
Jag är så sjukt less på detta fula språk som de försöker tvinga en att lära sig. Visst, det var jättehemskt när de var förtryckta av franco och innan och inte fick prata sitt språk men bara därför behöver de väl inte tvinga mig? Jag kommer ju ändå inte direkt ta med mig språket tillbaka till Sverige...
Det är ju TVÅ officiella språk här, men alla vägrar prata spanska ändå... och ju bättre man blir på spanska, desto mindre förståelse har de för att man inte kan katalanska. och bor man här en längre tid eller är spanjor, då j'lar få rman skit för om man inte ens försöker....
Och de stackarna som inte håller med tycker det är så pinsamt, eleverna på skolan skäms jättemycket för de har alla kompisar som varit i alla världens hörn där lärare och elever alltid ansträngt sig och pratat engelska och gjort alla prov på engelska etc.
Vi får inte ens ha ordbok!!
Innan blev jag varnad att skolan är på 60 % katalanska och 40% spanska men det är inte sant, inte ens nära... det är snarare 90 % katalanska utan någon som helst rätt att skriva ens slutproven på spanska. Vi får svara på spanska eller engelska om vi vill, men om inte läraren kan engelska så är det ju vårt fel att det inte blir rätt, hur skulle han kunna rätta då liksom?
Det är så sjukt! Jag trodde faktiskt inte det var såhär illa. Jag klarade iallafall engelska-kursen. Jag klarade med bravur kursen I engelska, (från språkskolan) men denna kurs i skolan som var att SKRIVA PÅ engelska där klarade jag mig med nöd och näppe. Och jag hade pluggat, jag har gjort alla läxor, uppgifter och delprov. Min uppsats fick sämst betyg av alla i hela klassen.

Nu har jag två prov kvar (kanske tre, jag har ju ingen aning eftersom informationen är på katalanska så jag får vänta och se om nån kan översätta) det ena provet är på spanska och ska nog gå bra, och det andra är i detta förbenade dataprogram solidworks och efter att läraren svarat på mitt mejl där jag frågade om han inte kunde leta rätt på det ena provet som jag gjort åtminstone, vad det var för fel på de andra, att jag inte haft någon aning om att man fick ha med sig anteckningar etc. med att jag har ju pluggat alldeles för lite och att alla andra har ju redan klarat sig. Då skrev jag tillbaka och undrade om han fattade att jag inte fattar ett skit av vad som står, då skrev han bara ja jag förstår att det är svårt för dej, lycka till. Inte ett ord om vad jag ska plugga på, hur slutprovet kommer se ut eller nånting. Så där kan jag ju inte plugga nånting, och jag lär ju inte klara det heller. Med tanke på att jag hittills gjort mitt bästa och fått 4, 3, 1 och 0 av 10. Och nu har de rättat projekten och jag har fortfarande noll och de vägrar säga vad som är fel eller ge mig en chans att fixa till det. Återigen är jag den enda som har noll och som inte får rätta upp det.

Äh, jag är så arg nu, jag vill bara härifrån. Skitsynd att en så fin stad som barcelona ska ligga så här dåligt till.

För övrigt är det samma om man åker till andra regioner i spanien, t.ex. baskien. Turist-informationskontoret i Baskien har endast baskiska som språk på all sin information, telefonsvarare etc. Verkligen skitsmart och välkomnande.

Kommentarer
Postat av: André

Det verkar som att italien och spanien ar ganska lika varandra -har ar det inte manga som kan engelska. Jag hde inte klarat av att studer har(eller i spanien haha). Skit i betygen(spelar ingen roll enda), Stark jobbt av dig! Jag har lite lyx som jobbar pa ett amerikansk foretag, sa dar kan iaf halften av de anstallda lite engelska...

2008-06-17 @ 20:01:47
Postat av: Dad

Låt inte det här gå ut över dina dagar i Barcelona. När du kommer hem så kommer dom "knäppa" lärarna att vara ett minne att skratta åt.

2008-06-18 @ 13:20:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0