Måste man använda schampo?

Ja annars är man ju jätteäcklig. Eller?
Detta är en fråga som jag och mina kusiner pratat om länge, och jag har länge tänkt se om det verkligen funkar. Nu tänkte jag att jag har chansen, när jag klippt av det långa håret, flyttat dit jag inte känner någon, inte kommer träffa någon förutom min rumskompis under hela första veckan, jag kommer gladeligen inte att förstå om någon skulle säga att jag såg skitig ut!

Så, mina vänner, jag kan informera er om att jag inte tvättat håret med schampo på en dryg vecka nu, och det är lite skitigt men jag lever! Jag får beställa mat på resturang som vem som helst, jag får ett "ciao bella" eller "hola guapa" här och där.... Mest är det ett försök för att se om håret faktiskt går tillbaka till normaltillstånd efter ca tre veckor. Om det sedan är så ser jag det som det minsta jag kan göra mot miljön, även om det bara rör sig om en eller två billiga schampo-flaskor per år.
Hittade en intressant artikel om det här som gav mig blodad tand: http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/samhalle/artikel_251205.svd 

Förutom att man inte prackar på sig själv onödiga kemikalier och kostnader sparar man inte på miljön både med mindre utsläpp och med mindre använt vatten. (För balsamanvändare blir ju effekten dubbel)

Finns även samma teorier om att duscha för mycket, och jag är själv påstådd att duscha och bada både för ofta och för varmt. Dock tänker jag börja med håret i denna miljökampanj.

Jag undrar hur det är för barn? Kan de rimligen behöva använda schampo?!? Barn kan ju inte bli svettiga så det luktar dåligt, däremot blir de ju skitiga... Men det måste väl räcka med att skölja håret? Det finns väl inget som luktar så gott som en bebis-kalufs ändå och inget som är så avskytt av småbarn som schampo i ögongen.

Kalla mej hippie-morsa men jag ska nog låta mina framtida barn slippa det, så slipper jag det bråket, slipper köpa duschhattar och hitta på procedurer om att titta i taket, mutor etc.

Om det pågående försöket fungerar förståss....


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0