la vida loca

Totalt snurrig i huvudet av all spanska blandat med mer eller mindre bra engelska och dålig svenska. Har hittat en svensk tjej som jag umgås med, skönt att höra svenska ibland! Men vi har inte samma kurser på skolan eller på spanskan så det blir inte för mycket sverige utan jag integrerar... por ejemplo har jag....

.... sett en strippa bli fotograferad på kajen...

.....provat på den spanska byråkratin och ägnat 4 timmar åt att gå till kommunkontoret för att fixa arbetstillstånd, bli skickad vidare till polisen, vänta i lång kö, fylla i likadant papper som på kommunkontoret igen eftersom det hade väl fel nummer längst upp eller nåt, gått hem för att hämta kopia på mitt pass (observera KOPIA, självklart hade jag med mig passet och självklart kunde de INTE fixa kopia på polisstationen.) sen gå till en bank för att betala detta tillstånd, bli skickad till en bankomat för man kan inte betala med kort på banken (!), gå hem för att kontrollera kontot eftersom det inte gick ta ut pengar, upptäcka att det finns pengar och bara  bankomaten som är knasig (dock samma vända som passkopian så låt gå) hämta ut pengar,  betala på banken, stå i en lika lång kö igen, lämna in papperen och tillslut få detta arbetstillstånd. Och då är jag ändå medlem i EU....

.... lärt en fransman säga "jag älskar dej" på svenska (tema san valentino igår på spanskan)

.... sett den första surfaren med en bräda under armen på väg ner till stranden...

..... gått omkring i T-shirt och lyssnat på spanska låtar i min iPod.... (i februari)

..... "lånat" pengar hos bagaren på morgonen när jag stod och skramlade med småmynt och det var ingen fara, bara att betala nån annan gång....

och den viktigaste insikten är om detta katalunien.... denna norrländska som trodde att hon var ganska världsvan och påläst om spanien och katalunien har insett att så var inte fallet.... jag VISSTE att det var en provins med ett minoritetsspråk som är mer likt uråldrig franska än spanska.... jag VISSTE INTE att det är en självstyrande provins med egen poliskår m.m och att detta "minoritetsspråk" talas av drygt 6.8 MILJONER människor.... och vi säger välkommen ut i världen till Johanna Westberg


Kommentarer
Postat av: Sandra

Mähh vad är det här inga kommentarer?!! Det här var den bästa bloggen jag läst!!(har iof inte läst så många men men)..Detta gjorde då min dag! Jätte kul att läsa=) kommer ha ett stort leende resten av dagen! Fortsätt!!=) KRAAM!

2008-03-13 @ 16:15:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0