Festes de santa Eulália

Hela stan firar festligheter för "santa eulalia" som varken jag eller Adriana vet vad hon är berömd för men det har varit ballonger i skyn, parader med de katalanska jättarna på gatorna, musik överallt, gatuteater, katalansk dans (typ som sorba) öppet hus i musikhuset (fast det var för det hade nåt jubileum, kanske hundra) konfetti på gatorna och mycket folk ute.

Själv var jag med Adriana, ett kanadensiskt par och en annan kille som känner varandra från MSF (medicos sin fronteras =läkare utan gränser) på calsotada. Det är skördesäsong för dessa lökar som heter calsotadas och de grillas i massor över öppen eld och sedan får man ett knippe i tidningspapper och romansk sås (lite fetaost och tomat och olja i, typ som mamma burkar göra när vi grillar) man skalar av det yttersta svartbrända lagret lök och drar sedan upp resten ur det (långa lökar typ som purjo) sen doppar man i sås och äter det. Jättegott!
Ca 200 personer hade köpt biljetter till denna katalanska grillfest som tog plats på ett torg.
Efter calsoterna var det butifarras (en sorts korv) och vita bönor och quinoa med grönsaker och ekologiskt bröd. (antingen är det minst lika stort som i sverige eller så har jag hamnat i dessa kretsar, I like. Comerce Justo heter rättvisemärkt)
till det rött vin.

till efterrätt sen var det brödet med en stor chokladbit med mandel i. sen flingsalt och olivolja över chokladbiten som låg på brödet. till det ett vitt efterrättsvin som jag glömt namnet på men som motsvarar muscovado eller muscat.
Lite svårt med alla ord som ibland är katalanska och ibland kastillianska och jag vet inte riktigt skillnaden ännu. Men språkkursen börjar ju snart, då ordnar det sig nog. Tog mig in på level två där och jag har börjat prata spanska hemma istället för engelska eller svenska.

Och för er som är oroliga för min hälsa eller säkerhet så har jag glömt berätta att jag bor med en tjej som är utbildad psykolog som jobbar som det på läkare utan gränser, vår lägenhet ligger mitt mellan ett stort vanligt sjukhus och ett sjukhus för tropiska sjukdomar. mittemellan sjukhusen ligger utryckningscentralen för brandkåren.

En till joggingtur på Montjuïc och det gick lite bättre denna gång! Sporrad av det kanadensiska paret som ibland tävlar och pratade om löpning. Det var Barcelona halvmara idag, där var jag dock inte ens åskådare utan jag höll mig bland de gamla gubbarna på berget.

Hasta luego

Calsoterna grillas och äts

 Mitt sällskap och "husbandet"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0