Kina-bilder

Ska försöka sovra och lägga upp några bilder iallafall....

  
Svenska stoltheten...

 Sammanfattningsvis kan man säga att det var många kineser. Lite som Noliamässan. Mellan paviljongerna var det inte så trångt men för att komma in i dem.... Jag gick bara in där mitt vip-kort från sverige dög eller där det var samlade utställnignar eller av någon annan anledning ingen kö. Alla kineser hade ett pass som hörde till biljetten som de ville stämpla i varje paviljong. Det var det viktigaste. Sen ett foto med V-tecken och så vidare.

 Kinas paviljong. Första som mötte mig när jag kom upp från metron från flygplatsen.
 Världens fjärde största byggnad när den byggdes (eller tredje? nånting sånt) Jin Mao, numera överglänst av japanskrapan "kapsylen".

 TV-tornet Pearl Tower (Kuwait Towers look-a-like)

 Fyrverkerierna under invigningen. Sägs vara världens största någonsin. Jag tror det.

Tar otrolig tid att lägga upp bilder, jag får återkomma. Och nej, jag är inte med på någon av bilderna själv.
Nästan.
En eftermiddag hittade jag några kineser (eller snarare så hittade de mig. Undrade vars jag kom ifrån som var så lång och hade gult hår. Om inte deras engelska varit lite tafflig hade jag bett dem definiera gul, måste va annan färgskala där borta)

  Så här ska det se ut. Teceremoni. En liten kines i sidenkostym som snurrade tekannor, skvätte på tegrodor, la blommor i glas och hällde te på m.m. Allt för tur, barnalycka, rikedom etc.

 Här sitter jag och glassar och käkar brunch med en av arkitekterna för paviljongen (och alla andra arkitekter för paviljongen som inte fanns med på bild) värre kan man ha det. 

   Baren på taket i svenska paviljongen, uppifrån och nerifrån. Man vill gärna ha trosor under kjolen. Och inte titta ner. Men det är 3 cm tjockt glas så no worries! Det håller.

 Danmark hade haft folkomröstning och fått ta med sig den lille havefruen....

 Lite solnedgång över el sueco....  som sen tänds på kvällen.

  Nej, det är inte Mario kart. Det är bara en vanlig bro. Men jag fattar vars de fått inspirationen från. Fanns ännu mer svårfångade färgmönster i regnbågsskalan.

 Mest konstnärliga bilden jag lyckades med. Det är en ganska ful installation på Lettland eller Litauens paviljong egentligen, orangea uppblåsbara prydnader. Men jag tycker jag fångade den bra. Det får avsluta.

Finns betydligt mer på:
http://www.flickr.com/photos/41402540@N02/

 http://www.swedenexpo.cn/en/media/media-library/

 http://www.youtube.com/user/SwedenExpo

 http://www.sweco.se/sv/Sweden/Om-Sweco/Expo-2010/Bilderna/

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0