Alla dessa dagar

Ja googla på det så hittar ni en bra  blogg. Det är Calle Bildts. Inte helt tokigt att läsa direkt från källan av en utrikesminister när man är intresserad men inte riktigt orkar sovra bland alla artiklar och nyhetesprogram. (Och bloggar för den delen)
Och han skriver bra och han är en bra talare. Jag kanske inte alltid håller med men det spelar ingen roll. För min del är det mest inrikespolitiska frågor jag tycker det skiljer mellan höger och vänster, utrikesmässigt är jag nog beredd att tycka att Carl Bildt är en av de absolut bästa att sköta det för vårt lands räkning.

Tydligen finns det de som är oroliga för att han ska fortsätta skriva på bloggen nu när Sverige är ordförandeland i EU och han är i högsta grad involverad i egenskap av Sveriges utrikesminister och därmed ordförande i ministerrådet i för utrikesfrågor i EU. Han kommenterar med "I en eller annan form har jag kommunicerat elektroniskt under de senaste femton åren utan att världen har tagit alltför allvarlig skada av detta. /..../ Och det skulle te sig underligt – inte minst mot bakgrund av allt svenskt tal om öppenhet – om jag plötsligt valde att nu sänka mig nere i den digitala tystnaden.

Ja, nån måtta får det väl vara. Inte konstigt att folk utomlands tror/tycker att Sverige är kommunistiskt och kontrollerat. Jag minns när det var stora nyheter i Spanien om att Sverige då som enda land förutom någon enstaka delstat i amerikanska södern och Kina antagit en lag som tillät staten att kontrollera informationen bland alla sina medborgare (FRA).

Det är väl ingen hemlis att jag inte är så blåblodig, varken politiskt eller biologiskt. Igår blev jag uppringd av en opinionsundersökning och fick svara på tusen frågor tills det stod absolut klart att jag inte tänkte rösta blått. Det var en lite vinklad opinionsundersökning (behöver jag säga att det inte var för SCB direkt utan nån slags nättidning men jag tog mig tid ändå) för det var uthängning och ledande frågor om vår stadsminister och huruvida han och regeringen sköter sitt jobb och sen följde frågor om Mona hade kunnat göra det bättre.
Svårt att säga, jag gillar Mona. Jag gillar att det är en kvinna. Hon kan snacka. Men om det verkligen är hon personligen är väl frågan....  Det är det jag gillar med Sverige, att vi har partier. Det är skillnad på partier och personer.

Så läs Carl Bildts blogg.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0