Johanna Westberg Ottosson

Jag har fått byta namn. Här har alla två efternamn, allt är upplagt för att man ska ha det. Alla blanketter, prov etc.
Alla blir jätteförvånade när jag säger att jag bara har ett och undrar direkt om jag har min mammas eller min pappas. Och undrar varför i hela fridens namn man skulle byta när man gifter sej? Ens namn är ju ens namn?! Och varför har man just pappans?
Här har man vanligtvis pappans först vilket betyder att det är det som sedan går vidare till barnen, så på ett sätt är det patriarkatiska systemet detsamma. Men det har nyligen införts en lag som säger att man får välja vilken ordning på namnen barnen ska ha, vilket innebär att man kan låta mammans namn vara det som går vidare. (Jag tror inte man får välja sen om namn ett eller två ska gå vidare, utan det blir liksom två generationer upp som bestämmer)

Hursomhaver så har jag börjat använda min mammas namn också, för att de inte ska tro att jag är far- eller moderlös eller att Sverige är ett så otroligt patriarkatiskt och icke-feministiskt land.

Så här heter jag numera Johanna Westberg Ottosson

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0