En hyllning till Björn Gustavsson forts.

Äntligen vågade nån driva med hela programmet och de stela röstningsleendena! Och ingen ska missförstå mej, jag älskar melodifestivalen. För att sammanfatta min trohet till programmet, min fascination för mellanöstern och musik därifrån kan jag bara sammanfatta med en enda länk. För den som inte visste det har jag kunnat hela texten på en låt på hebreiska sen jag var sju år. Sedan följde gulfkriget och efter det behövdes arbetskraft från sverige med uppbyggningen och min bästis Sandra och familj flyttade dit. -92 åkte min familj och hälsade på i Kuwait och sedan de kom tillbaka till Sverige har vi alltid tittat på melodifestivalen tillsammans. Men allt började med....
http://www.youtube.com/watch?v=otwKuZXkAv8&feature=related

Så i år, jag har inte uttryckt mitt gillande för sveriges bidrag, däremot gillade jag spaniens som vad övriga europa säkerligen inte förstod var en parodi på musikstilen reggaeton (som jag älskar) och hela kulturen reggaeton från sydamerika. Texten har innehållit mer kontroversiella uttryck som fick tas bort, bl.a. citatet av spanske kungen till spaniens president när han inte kunde sluta argumentera med Venezuelas president vid en spansk-talande-land-sammankomst "Porque no te cayas?"
Det är bara en kung som har rätt att säga "Varför håller du inte bara käften?" till en president... =)

Så vann rätt låt? Nej.
Vann rätt framträdande? Ja.
Inte visste jag att en av mina favoriter tävlade för ryssland i denna kategori också!? Men till min glädje fick jag se honom, Evgeni Plushenko!
och för alla som inte vet vem han är så kan ni titta här:

http://www.youtube.com/watch?v=prB1kNhnGPI
http://www.youtube.com/watch?v=ghKRIvwGrrA

Bilder håller på att laddas in i datorn från ibiza, återkommer snart med en berättelse om helgen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0