Viva España och jag ska gifta mej med Torres

Det var helt galet här. Och ändå var det knappast nåt storfirande i Barcelona utan mest turister man såg i centrum. Var inte ute så länge efter för det blev snabbt för mycket, tydligen ser jag übertysk ut och allra minst spansk så jag fick inte alls va med i firandet. Jag hejjade också på spanien men det togs ingen hänsyn till utan alla skrek, försökte ta min cykel, skrek "puta alemania" (jävla tyskland) och kastade smällare mot mig. Så jag gick hem.
Men jag fick ju se lite på plats iallafall och uppleva galenskapen. 19 personer på sjukhus i Madrid, för allvarliga skador. Hur många som har lindriga finns inga siffror på, inga siffror härifrån än så länge heller.
Jag är förvånad över hur argt firandet var ändå, jag har sett spanien som ett glatt och firande folk men man får väl komma ihåg att det är väl de som är galnast som helst går ut på gatan också. Och att vi inte är i Spanien.

Kul iallafall att de vann och jag har kollat lite på youtube nu på målet och så, för jag såg inte skitbra på den lilla storbildsTVn på strandbaren.
Som sagt fanns ingen storbildsskärm här vilket måste varit ett regeringsbeslut (katalonska regeringen alltså, inte spanska för de hade ju givit lov i övriga spanien och alla kunde väl se både presidenten och kungen på plats i wien igår och visa sitt stöd och sin fotbollskärlek)
Så de som tittade här var faktiskt mest turister, tyskar och övriga utlänningar. Spanjackerna såg nog hemma.
Men sen var det "tjurfäktning" med spanska flaggan mot bilar, bengaliska eldar, alla statyer och saker som gick klättra på skulle klättras på, flaggor överallt, smällare, smällare, smällare (att det fanns några kvar sen San Juan är helt oförståeligt)

Extra kul för mig också som ska gifta mej med Torres. För det har min mamma sagt.
Det första jag kunde säga på spanska är hennes (fortfarande) enda fras: "Lo mas importante por una chica es casarse bien" vilket betyder "Det viktigaste för en flicka är att gifta sig bra".
Nu kan jag ju betydligt mer spanska men detta är och förblir i princip hela min kära mors vokabulär och det är helt oförståeligt hur hon kan komma ihåg en sån relativt komplicerad mening och sen inte tro sig om att kunna säga/lära sig annat än Gracias när hon är här =)
Så det som inte många förutom min mamma vet är varför jag egentligen är i Spanien. Jag har ett uppdrag och jag kände att det var dags att förtälja om det nu. Jag ska gifta mig med Torres. Han bor visserligen inte här men jag och mamma tänkte ändå att det är större chans här iallafall än hemma i Sverige, och så kan det ju vara bra att jag lär mej hans språk medan jag väntar.

Just nu är det nog ganska många fler som vill ha hans uppmärksamhet så jag får nog vänta tills det lugnat sig lite...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0