Katalonien är inte Spanien

Nu har det blivit tydligt för alla som inte är spanjorer hur skiljt och "självständigt" Katalonien är från övriga spanien.
I hela spanien visas final i EM-fotbollen på storbildsskärm ute på något torg, det är av regeringen insatta extra säkerhet i Madrid för de ska visas så stort och det finns listor över alla städer och var man kan se det. Utom i Barcelona. Här finns en utomhusbildskärm för tyskar.
Det bor drygt 1,5 miljoner människor i Barcelona, ALLA älskar fotboll och sitt Barca, Spanien har inte gått så här långt på 24 eller 25 år, det är soligt och man kan vara utomhus hela natten i t-shirt, finns inte en tillstymmelse till regn i någon väderleksprognos. Och man visar inte matchen utomhus för folket.

Återstår att se var jag tittar på den, vill absolut inte sitta hemma och kolla på webb-TV eller lyssna på radion så jag tänkte ge mig ut och se vad jag hittar.

Hoppas de vinner! Då blir det kanske lite liv på gatorna iallafall. Vi får se om min tur håller i sig, England vann ju rugby-VM för första gången på jättelänge när jag bodde i England så....

Viva España! (förresten är det inte den som är fascistisk, det är nationalsången. Man har fått ta bort texten för den var sedan Franco. Så om man tittar i början på matcherna så sjunger ingen av spelarna med och publiken sjunger "nana na naaana naa")

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0