Den blå majsen

Som bekant försvann många av mina bilder till förmån för de som arbetar på flygplatsen i Lima och många har frågat efter bilder och speciellt den blå majsen. Ifall jag hittade den eller inte. Och jag som fotat och allting.

Sent omsider har jag fått över det lilla minneskortet som jag hade räddat med mig och vad hittar jag där, bildbeviset!

Så såhär ser det ut choclo moreno, mörk majs:

Sista delarna har kommit fram

Så, efter många om och men har min väska till slut kommit fram. Uppskuren och utan kamera, vad hade jag trott?
Är så arg på mig själv att jag la ner det där!
"om jag har det i handbagaget kommer jag säkert bara bli bestulen det sista som händer"
"jag har ju låst väskan"
"de ska väl för fan va lite professionella på Delta"
"är det inte mest fördomar att de stjäl elektroniksaker?"

NEJ, det är inte fördomar, det var ren TUR att de bara snodde en keps när de skar upp min andra väska i Colombia.

Jag trodde sånt här hände på gatorna eller om man skickade något med post, inte när man checkar in.

Men men, man lär så länge man lever... Har vissa av bilderna som backup, men det mesta är borta. Inte fan brydde de sig om det.
Men jag klarade mig från att bli rånad i tre hela månader. Det ENDA som har hänt är TVÅ gånger med incheckat bagage. Inte konstigt att den väskan blev försenad till Atlanta...

Tillbaka på Arlanda

Så är jag tillbaka här. (och måste vänja mig vid att skriva med prickar).

Dock inte min ena väska. Den där jag lagt kameran eftersom "den måste va säkrare incheckad än i handbagaget, speciellt om jag ska ut i Atlanta en sväng".... shit, shit, shit.

Och alla försäkringspapperen slängde jag ner där också. F*n.... De kan inte se den i Atlanta men har lovat att den ska komma fram och jag har hänglås på den (stoppade ju ingen i Colombia dock) Why?? Hade det inte varit för att kameran låg där hade jag inte varit nervös.... Förmodligen inget att vara nervös för heller, den ska komma fram. Jag har bagagekvittot och anmälningslapp etc. Men jag vill ha den nu!

Riktigt skönt att va hemma är det iallafall. Blev inget Atlanta för mig, jag var helt knäckt igår igen och en ny släng av lite magsjuka/höjdsjuka/tröttsjuka.... Så jag köpte en bok och läste ut den och bara hängde på flygplatsen. Har gått förvånansvärt fort och bra med alla flygningar, var som om inget kunde kännas omöjligt när det bara blev närmare och närmare hemkomsten. Är nu exakt 5 h tills jag landar i Umeå, skojja det ska bli skönt!

Bla majs

Som svar pa Lisas kommentar och min egen undersokning sa har jag sett den bla majsen. Och nej, den ar inte bla och inte svart, snarare morklila. Tank svartvinbar ungefar. Och drickan man gor av den smakar svartvinbarssaft, mums! De var makta forvanade nar jag tyckte om det =)

i Lima igen

antligen tillbaka i Lima... kande mig tillrackligt ok igar for att satta mig pa bussen. Var nog den lyxigaste buss jag nagonsin sett, 1a klassaten som nastan blev sangar, man fick filt, kudde och mat, massor med filmer, det spelades t.o.m. bingo!
Dock missade jag det mesta eftersom jag sov ca 16-17 timmar av de totalt ca 21....

Lagade mat med den andra sjuklingen fran vandringsgruppen jag hade sallskap med och at for forsta gangen riktig mat pa 2 dagar.
Ar nu hemma hos familjen Rubio igen och forsoker ignorera illamaende och hemlangtan. Imorrn bar det av!

Sjuk

Klarade mig hela vandringen men till slut kunde inte kroppen halla emot. Alla i var grupp har haft magsjuka eller hojdsjuka och vilket av dem jag har eller vad det beror pa vete gudarna men daligt mar jag... Kanns battre nu efter att ha hoppat over nattbussen jag bokat igar och snyltat pa ett hotellrum hos nagra av tjejerna i gruppen som var kvar.
Ska kanna efter hur det kanns nu och boka en flight eller buss till Lima sa fort som mojligt och forsoka vila ut dar innan min langa hemresa med tva nattflyg..... Varfor ar jag inte slakt med Harry Potter och kan teleportera mig hem pa en sekund?

Machu Picchu

Jag klarade det!

Kan erkanna att jag inte visste vad jag gett mig in pa, hade inte riktigt ratt utrustning, traning etc. men det gick bra!

Har gatt over en marathon pa fyra dagar, med stigningar pa ca 500-1000 m om dagen pa mellan 3-4200 moh.
Helt fantastiskt! Kommer bilder, om de kan gora det rattvisa. Helt grym grupp, alla har tagit hand om varandra och vi har kampat ihop, haft den basta guiden nagon av oss nansin haft och trots att manga blev magsjuka (tack och lov inte jag) har vi klarat oss igenom det allihop.

Machu Picchu sista dagen var fantastiskt ocksa men hela grejen att ga samma led som dem, prata om inka-folket langs vagen, se landskapet, djungel blandat med sa hoga berg man nagonsin kan forestalla sig, dimslojor over glaciarer.... Obeskrivligt! Jag ar grymt stolt och glad att jag gjorde det och nu blir det slappande i cusco och sen ska jag ta mig tillbaka till Lima sa smatt, har inte bestamt riktigt resrutt an.

Nagon vantar pa att anvanda internet sa jag ska ga ner for frukost och lamna in ca 7 kg smutsigare an smutsiga klader.

Lima

Sa har jag lamnat karibien och semestern for mitt sista resmal - Peru. Kom fram dodstrott efter att ha sovit mig igenom hela resan och blev mott pa flygplatsen av tva lustiga herrar. Far och son José Luis. Som i hundra ar av ensamhet som jag haller pa att lasa. De ar supersnalla och jag blir riktigt bortskamd. Blivit utbjuden pa frukost, rundvandring, har eget rum och fatt karta over Lima och broschyrer vad mer som finns att gora i Peru mina sista dagar efter den planerade turen.
Och dar jag bor i Lima ar alltsa: Min Adriana som jag delade lagenhet med i Barcelona, hon larde kanna en tjej via internet som sokt nagon med samma namn. Denna Adriana Rubio fran Peru ar i spanien och hennes mamma ar ocksa dar men jag bor hos hennes familj vilket ar hennes pappa och brorsa pa 36 ar. Adriana 2 som jag kallar henne har jag bara traffat en gang nar hon var hemma hos oss i Barcelona pa middag men jag blir mottagen som om jag var en uraldrig van till familjen!
Hoppas jag en vacker dag far chans att bjuda igen till nagon, eller till nagon annan pa samma satt.

Sov en stund pa formiddagen igar innan jag och brorsan gick ut pa stadsvandring och jag fick folja med honom till stadsarkivet dar han i egenskap av advokat skulle titta i nat orginalkontrakt pa ett huskop. At en beromd hamburgare, kolgrillad och riktigt god. Sen till min forvaning har de starbucks har och jag var tvungen att fa ta mig en kopp aven om jag ar glad och stolt over att kunna saga att jag undvikit allt sadant denna resa. Men det har gatt utfor i dominikanska, dar har jag bade glomt ta med mig passkopia nar jag gatt ut, druckit ol och atit pa McDonalds. Och bara pratat svenska och engelska. Har varit en helt grym semester och nu kanns det verkligen dubbelt att fortsatta i sydamerika. Ar tillbaka dar jag varit och det ar hemtamt aven om jag borjar langta hem ordentligt nu. Tur jag har mycket att gora denna tid som ar kvar, annars hade det blivit jobbigt och formodligen mycket internet-knarkande.
Det kanns otroligt skont att ha en organisera tripp, jag har inte energi kvar att styra upp nagot sjalv kanner jag. Akte igar direkt efter min starbucks latte utan laktos (!) pa en san busstur med turistbuss runt i Lima pa natten. Kul se nattetid, annars har jag ju inte kunnat va ute da, an mindre strosa runt. Och som vanligt var jag center for uppmarksamhet och alla ville prata med mig, beromma min spanska och att jag ar sa tuff som reser sjalv. Och jag ar verkligen glad att jag gjort denna resa och sjalv dessutom, hade inte gatt kombinera med nagon annan som det kanns nu. Da hade jag atminstone fatt offra spanskan och sakert inte t.ex. bott har. Men de skulle bara veta hur mycket jag langtar efter sallskap ocksa.

Nar jag kom hem ville pappan bjuda ut mig pa typiska peruanska mackor och det kan man ju inte tacka nej till sa vi gick ut och det visade sig vara de typiska hamburgsmackorna som finns overallt. Dock jattegoda och pa ett riktigt fancy stalle som var sakert 10 ggr dyrare an att ata pa gatan. De ar ratt rika har, och idag kom stadhjalpen som lagar mat. Men jag har sett andra sidor ocksa i Esmeraldas och nu njuter jag av att bli lite bortskamd.
Det ar lustigt hur alla havdar att olika mat, musik, traditioner etc. kommer fran just deras land. Och att just deras land ar sa mycket battre an de omkringliggande. Visst finns det skillnader men de ar inte sa enorma som de vill fa det att verka.

Idag ska jag forsoka hitta nagon anticeptiskt eller antibiotisk kram mot ett par fula tropiska sar jag fatt pa benen i dominikanska, kanske se vaktbytet vid presidentpalatset och ga i nagra katakomber och sen ar det dags att aka till hotellet och checka in och signa upp for turen. Imorgon tidigt bar det av med flyg till Cuzco och darifran ska vi efter en dags acklimatisation (HUR stavas det?!) vandra i fyra dagar till machu picchu. Det blir riktigt spannande och jag borjar bli lite nervos nu for att jag ar lite otranad, har lite for sma skor och ar allmant lite sliten.
Sa inget internet pa nagra dagar. Sen ska jag forsoka ta mig till en annu sydligare del av Peru, till sjon Titicaca, varldens hogst belagna sjo pa gransen till Bolivia. Darefter ar det bara att ta sig tillbaka och hamta mina grejer har (jag far bara ha 6 kg med mig pa vandringen for bararna far av internationella standarder for manskliga rattigheter inte bara mer) och sen aka hem. Via ett 12-stopp i Atlanta. Blir nog en laaaaang starbucks dar kanner jag pa mig.

Bye bye Cabarete

Sa borjar semestern i semestern lida mot sitt slut.... Linus akte i tisdags och Calle som har öroninflammation fick stanna! Sa jag har haft sällskap sista dagarna av honom och ett av de österikiska paren som är kvar ocksa.
Slappat, slappat och solat. Avslutad i mandags med en riktigt bra kite-dag, man kan snart inte se nan skillnad pa mig och alla andra ute pa vattet...!

Bilutflykt igar till en tobaksfabrik, lite sista utgang pa strandbarerna och solning vid poolen.
Nu stressar calle mig att jag maste packa och göra mig klar sa jag ska bara sola och bada liiiite till.

Hämtning väntar i Lima och sen 8 dagars tur i anderna. Sa kan droja med nyheter men jag har det fantastiskt. Och börjar se fram emot att komma hem.
Fick skype-rapporter idag att snön har börjat tina sa man inte kan aka skidor i stan längre. Gött. Jag är redo för beach 2009.

Uppe och kitear!

Tredje dagen det är bra vind och jag är uppe och kör äntligen! Kunde idag köra kanske 100 m helt sjalv och utan större problem innan vinden dog, sa nu tusan ska det väl kommas igång...! Ge mig en dryg vecka till =)

Cabarete

Sa ar jag antligen framme, sedan nagra dagar faktiskt. Lyckades overtala dem i Bogotá att jag skulle fa chansa pa overgangen i Miami och vi kom fram tidigare men sa hade de stangt sparrarna for att komma in i flygplatsen och man blir ju lite orolig att nan ska ha akt dit for nat nar man aker fran colombia, kan inte hjalpas... Men, det gick bra, jag sprang, tiggde mig framat i kon for passkontrollen och hann med marginal fram till gaten. Dar var det dock lugna gatan och det visade sig att ett fonster i cockpit behovde lagas sa vi vantade och vantade och vantade... Efter 2,5 h insag de att det skulle ta for lang tid och vi fick ett nytt plan. Vi blev 3 h forsenade och nar jag val kom fram flot allt pa bra men inte helt ovantat hade killarna dragit slutsatsen att jag inte lyckats i Miami och skulle komma dagen efter sa de var inte pa hotellet. Men en amerikan pa hotellet lat mig lagga in vaskorna i sitt rum och visade mig till baren dar han antog de var och mycket riktigt. Det var tva forvanade miner nar jag dok upp helt plotsligt! =)
Blev en efterlangtad helkvall och sen har vi bara tagit det lugnt och kitat nar det blast. Jag har hittills bara fatt repetera lite och trana utan brada i vattnet men idag sa blaser det forhoppningsvis lagom och vi ar precis pa vag ut.

Fortsatt Bogotá

Jepp, det ar (tyvarr for alla oroliga) sant. Bogotá ar superfint! Det tog mig ca 5 minuter sa hade jag sallskap forsta dagen. Kom till hostelet och fick kartor, tips m.m. och satte mig i baren och bestallde frukost och traffade en kinesiska som pluggar i en annan stad i Colombia (Medellín) Hon ville se en saltkatedral och eftersom jag inte precis hade nagra planer hangde jag saklart pa! Vi lamnade hennes bakfulla kompis och akte ca en timme norrut och gick rundvandring i katedralen. Riktigt haftig, om an inte lika som den i krakow, och byn omkring var ocksa supermysig. Det ar kolonialstil tror jag (far skammas som arkitektstudent) men tankt england, fargglada hus, sma hus, mysigt, krokiga gator, kullersten, sadeltak (!) Dodstrott och stupade i sang tidigt efter tva dagar i rad med riktigt okristlig uppstigningstid. Idag har jag strosat sjalv, Mira har akt till Cartagena (om jag haft mina fler dagar har hade jag ju bevisligen haft sallskap dit ocksa som jag onskat. Men jag ar nojd med galapagos istallet!) pa sondagar ar Bogotás gator mer eller mindre avstangda for biltrafik och de stora gatorna fylls av lopare, promenadfolk, cyklister och andra som bara njuter av sondagen, som idag var solig. Fullt med forsaljare langs med av frukt, godis, vatten, juice m.m. och det var verkligen gigantiskt skillnad mot Quito. Bogotá ar ca 3 ggr storre, ca 100 ggr finare och ca 30 ggr sakrare. Och det ar rent. Det finns papperskorgar (nej det finns det inte i quito eller i ecuador, folk slanger allt pa gatorna. finns inga brevlador heller for folk stjal dem) och det ar rent och fint och poliser och militarer och andra stadsvakter overallt att fraga om vag och som haller uppsikt. Sa saga vad man vill om konflikterna i Colombia sa ar Bogotá en riktigt fin stad. Som en "riktig" storstad. Gick pa loppis och kopte lite billigt fint krafs och en klanning (mina jeans ar hal i och luktar bokstavligen skit och springer nog snart ifran mig av sig sjalva... borjar angra jag lamnade mina fula jobb-byxor och min alskade men trasiga och skitiga bortom raddning bruna kjol i Esmeraldas...) Gick pa guld-museet och spenderade sakert nastan 3 h dar. Jattefint och stort och skont att ha nagot att gora och fa slippa undan den trots allt narvarande lilla oron for ficktjuvar och dessutom fran den brannande solen. Ar ju pa hog hojd igen och har atit koka-kakor for att bota hojdhuvudvark och trotthet (nej det ar inte knark) At lunch pa en liten mysig resturang och strosade sedan vidare i det historiska centret "la candelaria". Forsokte ringa och gratta pappa pa fodelsedagen men fick prata med mobilsvar bara tyvarr. Men jag hoppas det kom fram iallafall och grattis aterigenl!

Detta var igar... och internet funkade inte.

Idag, mandag, har jag promenerat till park Simon Bolìvar (alla stader i norra latinamerika har torg, parker, statyer m.m. efter denna frihetskampe som fritog venezuela, ecuador, colombia och jag tror peru fran spanjackerna)
Fixade tanaglarna (igen, det ar sa lyxigt!) och klippte mig pa vagen. Vad kan man vanta sig hos en frisor for 20 kr? Jag har iallafall har kvar och det ar val nastan lika bra som om mamma skulle toppat mig.

Tog en taxi pa em till omradet La Candelaria som jag insett att jag faktiskt i princip missat igar. Jag gick da pa fel sida av torget. Men nu kom jag ratt och efter den dyraste taxiresan p.g.a. trafikstockningar hade jag hunnit fa en liten guidning av chaufforen. Han slappte av mig pa ett stalle han rekomenderade och som aven en av tjejerna pa hostelet rekomenderat: El Chorro plaza eller liknande. supermysigt och bohemiskt och massa cafèer. Slog mig ner pa ett och drack en kopp riktigt gott colombianskt kaffe (hur kan ecuador vara sa nara och anda bara ha nescafè i mjolk??) och en chokladbrownie. Helt underbart och fick i lugn och ro skrivit klart utvardering om mitt volontarjobb.
Fattas bara frimarken nu... Varfor ska det vara sa svart?
Dock lite lattare har, men endast pa galapagos ar det sa turistanpassat att man saljer det i kiosker ocksa och de har aven brevlador pa gatorna!

Och pa tal om det sa har jag i Ecuador letat efter ett nytt USB-minne da mina gamla "sma" pa 1GB ar fulla av bilder. Till slut hittade jag ett med 8 GB och accepterade priset pa 25 dollar for att slippa tanka pa det men jag har inte kunnat flytta over nagra bilder annu anda och nu vet jag varfor de ar svara att fa tag i. For Colombia har stulit alla. Har kan man kopa var 10 meter ungefar, hela Kingstons utbud. Att jag inte visste det.

Last pa om Chiquita ocksa (och en hel del annat om Colombia) och ska aldrig mer kopa Chiquita-bananer. Deras dotterbolag i Colombia bidrar med pengar till paramilitaren AUC. De ar botfallda och har accepterat boter pa 25 miljoner dollar men har gjort sig av med dotterbolaget och de amerikanska cheferna vagrar installa sig for domstol.
De har bidragit med atskilliga miljoner till detta krig, dessutom i skatter och avgifter som gar till USAs skattkista som sedan bidrar till Colombia med pengar som gar till vapen och annat till paramilitarerna.
Fattar inte att Sverige inte bojkottat for langesen, vi brukar vara bra pa det trodde jag. Chiquita var med och stortade en demokratiskt vald president i Guatemala for over 50 ar sedan!
Fantastiskt foretag... Sa kop inte bananer fran chiquita och nu ska vi se om jag ocksa far brev fran representanter av ett PR-bolag som chiquita anlitar om att sluta skriva negativt om dem... har tydligen hant andra svenska bloggare och skribenter.

Lite laskigt att de kan ha koll, men detta ar val anda ganska harmlost. Dock sa ar jag lite forbryllad, jag har ju klarat mig bra fran ran men faktum ar att min vaska blev uppbruten pa flyget hit (tror jag, om jag inte glomde lasa den i Quito) och helt sakert ar den oppnad men det enda som ar borta ar min keps! Vem gor sa?? Vad ska de med en ganska turistig trucker-keps med Che Guevara till??
Man blir ju nojjig nar detta ar Colombia med dess konflikt, ar det en paramilitar som tagit den for att det ar upproriskt? Eller nan ur FARC som diggar vanstern? Dock jobbar ju sallan gerillan pa flygplatser... mojligen nagon paramilitar men formodligen bara nagon som ville javlas. But why? Porque?? hade ju annat mer vardefullt i vaskan... sa jag ar tacksam for att de bara tog kepan, aven om jag skulle behovt den i denna sol pa hoga hojd men den tjanade ju sitt syfte pa galapagos iaf.

Bogotá

Sa ar jag framme i Bogotá och incheckad pa ett supermysigt stalle. Nar de horde att jag kom fran Quito undrade de om jag kande till dem i Quito och det var ju sa jag fick reda pa detta, och da visar det sig att jag har 10% rabatt! =)
Pa allt dessutom, detta ar aven ett café sa jag har tillgang till frukost och stalle att hanga pa pa kvallarna utan att behova ga ut. Bor med nagra spanjacker och ska strax lana en lonley planet guidebok har och ta lite fika och fundera ut hur jag ska lagga upp detta.

Planet hade fel pa hogra motorn sa vi blev en timme forsenade p.g.a. det, men tur att de upptackte det innan vi startade! Blev lite nervos men peppar peppar har jag hittills haft turen pa min sida. Konstaterade igar med Nathalie att vi klarat oss igenom en nattbuss till djungeln pa fredag den 13e, en till fredag den 13e i esmeraldas och igar flog vi och satt pa rad nummer 13 (den finns ju inte ens pa manga plan) pa en fredag.

Har internet har pa hostelet sa hoppas kunna uppdatera lite mer eftersom!
Allt ar bra sa lange.

Tillbaka fran paradiset

Ja det ar svart att beskriva hur fint det var pa galapagos, knappt jag fattar att jag varit dar. Vi hann se det mesta av det basta kanns det som, aven om man skulle behova manga mer dagar dar for att hinna gora allt. Dock ar det ju en prisfraga och vi hade en bra tur som var prisvard och det enda vi hade otur med var nagra hajar som inte var pa sin vanliga viloplats som vi inte kunde se men annars har vi sett: massor av sjolejon, leguaner av olika sort, fiskar, rockor, pingviner, jatteskoldpaddor, faglar och jag vet inte allt... svart att raknat upp!
Och imorse fick jag till slut se en delfin som hoppade forbi baten som avsked =)

Red hastar igar upp till en vulkan och saklart fick jag den trogaste som inte ville varken ga eller annu mindre galoppera. Jag som tack vare mina ritter med min kusin Lisa faktiskt kande mig ganska saker!

Ska lagga upp bilder vid tillfalle, nu vantar en sista fika med Nathalie har i Quito och sen sova nagra timmar i "mitt" hus har i Quito och sen bar det av mot Bogotà i Colombia.
Traffade nagra som ska dit nagra dagar efter mig och deras kompis havdar att man kan se Bogotà pa 2 dagar sa det blir tid till lite slappande och bara sitta pa nagot cafè och sa ocksa, det ser jag fram emot.
Var lite nervos for att hitta boende och hade precis tjuv-skrivit av alla adresser som fanns i lonley planet pa en bokhandel innan de korde ut mig och jag foljde Nathalie till ett hostel har som hon tankt ta in pa nasta helg och vad ser jag: en lapp med "Ska du till Bogotá?" och sa ar det samma kedja! Jattemysigt stalle med fik och hostel, sa jag tog numret och har ringt nu och bokat! Kanns jatteskont och ser nu fram emot att lamna Ecuador och smalta detta och se lite nya saker innan jag inom en vecka ligger pa karibiens strander i gott sallskap...

GALAPAGOS!

Sa ar jag i paradiset!
Det ar verkligen sa fint som man kunde onska, och samtidigt svart att inse att det faktiskt bor folk har, ar massor med turister och att naturen faktiskt inte ar sa speciell om man inte ar en hejare pa geo- och biologi. Det speciella ar att det ar gjort av vulkaner sa allt ar lava och valdigt kargt och att det INTE finns nagra stora daggdjur (forutom de senare inforda sasom hast och gris) sa de andra djuren har kunnat vaxa och utvecklas i lugn och ro varpa t.ex. skoldpaddorna och iguanerna ar sanna jattar.

Och vi har sett dem!
Matade en jatteskoldpadda idag med frukt, har badat med lekfulla sjolejon (en bet i min simfot) sett en havsiguana sitta under vatten och mumsa, snorklat med hajar! (ofarliga) Sett valar, pelikaner, rockor, fiskar och faglar i alla de farger...
Det ar sa mycket att det ar svart att rakna upp och foton gar for segt pa detta turist-pris-anpassade (las svindyra) internet.

Men googla eller kolla nagon dokumentar sa far ni se hur jag har det! =)

Min profilbild

Jag åker till sydamerika för att prata spanska, hjälpa till så gott jag kan i ett volontärprojekt i en kustby i Ecuador, kitesurfa, träffa kompisar, traska Inka-leden och ta reda på om det verkligen finns blå majs i sydamerika.