Fortsatt Bogotá

Jepp, det ar (tyvarr for alla oroliga) sant. Bogotá ar superfint! Det tog mig ca 5 minuter sa hade jag sallskap forsta dagen. Kom till hostelet och fick kartor, tips m.m. och satte mig i baren och bestallde frukost och traffade en kinesiska som pluggar i en annan stad i Colombia (Medellín) Hon ville se en saltkatedral och eftersom jag inte precis hade nagra planer hangde jag saklart pa! Vi lamnade hennes bakfulla kompis och akte ca en timme norrut och gick rundvandring i katedralen. Riktigt haftig, om an inte lika som den i krakow, och byn omkring var ocksa supermysig. Det ar kolonialstil tror jag (far skammas som arkitektstudent) men tankt england, fargglada hus, sma hus, mysigt, krokiga gator, kullersten, sadeltak (!) Dodstrott och stupade i sang tidigt efter tva dagar i rad med riktigt okristlig uppstigningstid. Idag har jag strosat sjalv, Mira har akt till Cartagena (om jag haft mina fler dagar har hade jag ju bevisligen haft sallskap dit ocksa som jag onskat. Men jag ar nojd med galapagos istallet!) pa sondagar ar Bogotás gator mer eller mindre avstangda for biltrafik och de stora gatorna fylls av lopare, promenadfolk, cyklister och andra som bara njuter av sondagen, som idag var solig. Fullt med forsaljare langs med av frukt, godis, vatten, juice m.m. och det var verkligen gigantiskt skillnad mot Quito. Bogotá ar ca 3 ggr storre, ca 100 ggr finare och ca 30 ggr sakrare. Och det ar rent. Det finns papperskorgar (nej det finns det inte i quito eller i ecuador, folk slanger allt pa gatorna. finns inga brevlador heller for folk stjal dem) och det ar rent och fint och poliser och militarer och andra stadsvakter overallt att fraga om vag och som haller uppsikt. Sa saga vad man vill om konflikterna i Colombia sa ar Bogotá en riktigt fin stad. Som en "riktig" storstad. Gick pa loppis och kopte lite billigt fint krafs och en klanning (mina jeans ar hal i och luktar bokstavligen skit och springer nog snart ifran mig av sig sjalva... borjar angra jag lamnade mina fula jobb-byxor och min alskade men trasiga och skitiga bortom raddning bruna kjol i Esmeraldas...) Gick pa guld-museet och spenderade sakert nastan 3 h dar. Jattefint och stort och skont att ha nagot att gora och fa slippa undan den trots allt narvarande lilla oron for ficktjuvar och dessutom fran den brannande solen. Ar ju pa hog hojd igen och har atit koka-kakor for att bota hojdhuvudvark och trotthet (nej det ar inte knark) At lunch pa en liten mysig resturang och strosade sedan vidare i det historiska centret "la candelaria". Forsokte ringa och gratta pappa pa fodelsedagen men fick prata med mobilsvar bara tyvarr. Men jag hoppas det kom fram iallafall och grattis aterigenl!

Detta var igar... och internet funkade inte.

Idag, mandag, har jag promenerat till park Simon Bolìvar (alla stader i norra latinamerika har torg, parker, statyer m.m. efter denna frihetskampe som fritog venezuela, ecuador, colombia och jag tror peru fran spanjackerna)
Fixade tanaglarna (igen, det ar sa lyxigt!) och klippte mig pa vagen. Vad kan man vanta sig hos en frisor for 20 kr? Jag har iallafall har kvar och det ar val nastan lika bra som om mamma skulle toppat mig.

Tog en taxi pa em till omradet La Candelaria som jag insett att jag faktiskt i princip missat igar. Jag gick da pa fel sida av torget. Men nu kom jag ratt och efter den dyraste taxiresan p.g.a. trafikstockningar hade jag hunnit fa en liten guidning av chaufforen. Han slappte av mig pa ett stalle han rekomenderade och som aven en av tjejerna pa hostelet rekomenderat: El Chorro plaza eller liknande. supermysigt och bohemiskt och massa cafèer. Slog mig ner pa ett och drack en kopp riktigt gott colombianskt kaffe (hur kan ecuador vara sa nara och anda bara ha nescafè i mjolk??) och en chokladbrownie. Helt underbart och fick i lugn och ro skrivit klart utvardering om mitt volontarjobb.
Fattas bara frimarken nu... Varfor ska det vara sa svart?
Dock lite lattare har, men endast pa galapagos ar det sa turistanpassat att man saljer det i kiosker ocksa och de har aven brevlador pa gatorna!

Och pa tal om det sa har jag i Ecuador letat efter ett nytt USB-minne da mina gamla "sma" pa 1GB ar fulla av bilder. Till slut hittade jag ett med 8 GB och accepterade priset pa 25 dollar for att slippa tanka pa det men jag har inte kunnat flytta over nagra bilder annu anda och nu vet jag varfor de ar svara att fa tag i. For Colombia har stulit alla. Har kan man kopa var 10 meter ungefar, hela Kingstons utbud. Att jag inte visste det.

Last pa om Chiquita ocksa (och en hel del annat om Colombia) och ska aldrig mer kopa Chiquita-bananer. Deras dotterbolag i Colombia bidrar med pengar till paramilitaren AUC. De ar botfallda och har accepterat boter pa 25 miljoner dollar men har gjort sig av med dotterbolaget och de amerikanska cheferna vagrar installa sig for domstol.
De har bidragit med atskilliga miljoner till detta krig, dessutom i skatter och avgifter som gar till USAs skattkista som sedan bidrar till Colombia med pengar som gar till vapen och annat till paramilitarerna.
Fattar inte att Sverige inte bojkottat for langesen, vi brukar vara bra pa det trodde jag. Chiquita var med och stortade en demokratiskt vald president i Guatemala for over 50 ar sedan!
Fantastiskt foretag... Sa kop inte bananer fran chiquita och nu ska vi se om jag ocksa far brev fran representanter av ett PR-bolag som chiquita anlitar om att sluta skriva negativt om dem... har tydligen hant andra svenska bloggare och skribenter.

Lite laskigt att de kan ha koll, men detta ar val anda ganska harmlost. Dock sa ar jag lite forbryllad, jag har ju klarat mig bra fran ran men faktum ar att min vaska blev uppbruten pa flyget hit (tror jag, om jag inte glomde lasa den i Quito) och helt sakert ar den oppnad men det enda som ar borta ar min keps! Vem gor sa?? Vad ska de med en ganska turistig trucker-keps med Che Guevara till??
Man blir ju nojjig nar detta ar Colombia med dess konflikt, ar det en paramilitar som tagit den for att det ar upproriskt? Eller nan ur FARC som diggar vanstern? Dock jobbar ju sallan gerillan pa flygplatser... mojligen nagon paramilitar men formodligen bara nagon som ville javlas. But why? Porque?? hade ju annat mer vardefullt i vaskan... sa jag ar tacksam for att de bara tog kepan, aven om jag skulle behovt den i denna sol pa hoga hojd men den tjanade ju sitt syfte pa galapagos iaf.

Kommentarer
Postat av: Kusin vitamin

Haha, jo jag tror att det har något med luften att göra =) Och du är så välkommen sp när du nu bestämmer dig för att komma hem!

Här uppe är det superhärligt, solen sken igår och vi var ute på en skotertur. Gjorde varma mackor i mackjärnet, grillade korv och låg och solade på renskinn. Vi såg även en havsörn när vi satt och solade! Sen ikväll så var det bastubad och pizzabak. Så här uppe har vi det trevligt, med undantag att Jonta och Bodil ligger och är sjuka =(

Men ha det så bra och alla här uppe hälsar så mycket till dig!

KRAMAR

2009-04-11 @ 08:15:11
URL: http://lizzzies.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0