God fortsattning i Esmeraldas!

Andra dagen pa jobbet var mycket battre, nastan sa jag kande att jag hade velat stanna langre. Det som verkligen behovs har ar rutiner och pedagogik, det ar mest det och det kan jag ju inte tillfora pa fyra-fem veckor. Nu efter tredje dagen kanner jag att jag inte kan tillfora mycket har och kanner mig lite skeptisk till att skicka hit unga tjejer som inte kan nagon spanska, det ar inte vad de behover. De behover pengar och personal harifran. Dock har de ju inte utbildning heller utan det som raknas ar om man har barn sjalv... En overaskning ocksa var idag att vi har stangt imorgon och fram till och med mandag den 16 mars. Tva veckor vill saga, men eftersom de inte visste nagot sa kunde de inte stanga idag. Hakan hade sagt till mig (nar jag kom till esmeraldas, inte nar jag var i quito eller sverige) att de skulle ha stangt en vecka i mars men de visste inte vilken. Lite sent patankt kanske, och nu har regeringen/ledningen stangt tva veckor for det inte finns nagra pengar. Men jag har att gora, imorgon kommer en grupp ungdomar som ska mala och pyssla lite sa jag ska hjalpa dem och sen tankte jag ta en dag eller halvdag att ga igenom allt som finns och se om det ar nagot jag kan bidra med. Jag borjade i fredags nar barnen sov, da ar det tva timmar med absolut nada att gora, och jag hittade planeringspapper och sa och kande mig lite hoppfull, det trakiga ar att de inte visar det for mig. Men det kommer kanske, dock missar jag ju tva veckor pa dagiset nu sa det blir mindre tid att gora nagot pa. Men kanske kan jag gora lite nytta med att forbereda for nastkommande volontarer. Jag har borjat pa en “bok” med information, lekar etc. men grejen ar att det redan finns massor av sanger, material etc. men man maste sortera lite och sa. Jag ska forsoka fa till att kopa lite mappar och parmar om det inte finns fler, vi har inte mappar till alla barnen att samla teckningar i. Sa jag i min ordning och reda-anda tycker anda att det ska bli ganska skont att ga och skrota runt dar och smasortera bland kritor och papper och hjalpa till att mala och sen fa vara med kvinnorna ocksa. Pa sa satt far jag ju lite av bada. Nog om jobbet, jag hade en underbar helg! Efter en lite tuff start med familjen mest for de var sa paflugna dottrarna sa har jag kommit fram till att den ena kommer jag jattebra overens med och vi har gjort mycket, och den andra ar obotlig och inte ens nar jag sagt ifran sa lamnar hon mina saker ifred. Tog bara nagon timme efter jag ringt hakan och klagat lite over forsta dagen och att jag inte far vara ifred hemma sa kom hon in och provade mina skor. Detta ar en 21-aring som har barn med en colombianare som bor i ecuador, som tror att USA ligger i europa och har fragat mig om jag traffat prinsessan diana pa riktigt. Det kan liksom inte hjalpas. I fredags var vi ute en svang och eftersom den yngre, smarta och sota kanner allt och alla sa kom vi in gratis overallt och blev bjudna (ingen behover oroa sig, jag dricker knappt och haller koll pa flaskorna och ser nar de oppnar. Det ar INTE bjudartypen for att droga oss, det ar for hon kanner alla agare eller sa har de nagon att betala for sig for de ar bortskamda) Dansade bade salsa och merengue och insag att det inte rackte nanstans att vi hade haft salsalektioner i quito. Det ar inte sa folk dansar. Men det gick helt ok och det var riktigt kul. Otroligt att se alla killar dansa och vicka pa hofterna! Lordagen akte vi till atacames och skulle ligga pa playan hela dagen och bli bruna tankte vi, men solen lyste med sin franvaro sa efter en battur da vi sag blafotade faglar, pelikaner och masar á la “mai mai” i hitta nemo sa gick vi till ett hotell dar hon kande agaren (saklart) och badade i poolen och jacuzzi. Har inte kannt mig sa ren sen jag kom till esmeraldas! Hemma funkade inte vattnet i lordags sa det var ju skont vi kunde bada ordentligt i atacames. Ofta funkar duschen men annars har vi en balja man far osa ur... Borjar vanja mig, tyckte forst det var lite jobbigt utan varmvatten, nu ar jag pa stadiet att jag foredrar att duschen funkar och hoppas att det finns vatten overhuvudtaget. Sondagen var riktigt mysig familjedag, vi gick allihop i kyrkan klockan halv atta och sen ut och at pa restaurang frukost! Riktigt god fisksoppa med yucca i (yuca smakar som potatis och anvands till allt har!) Sen akte vi till en strand som heter Mompiche, ca 2 timmar harifran. Allihopa i deras stora bil. Kom fram och playan var helt underbar! Inte ett hotell eller turistig restaurang i sikte, bara bungalows bland kokospalmer, fiskebatar och familjer som spelade fotboll pa stranden, gamla som unga. Badade lange, fikade kex och tonfisk pa stranden och brande mig lite. Och jag sag surfare! Riktiga gringos, akta gamla surfare och ecuadorianer blandat. Familjen hade inte heller varit dar och var aven de helt fralsta! De vill aka tillbaka och sova pa stranden och vara dar langre, vi far val se om det blir av. Till helgen ska vi till nagon slags stuga till deras kusiner med vattenfall, hastar och sa. Lordagen ska vi till nagot liknande till en av Carlas kompisar som bjudit in oss. Langtar redan! Jag har andrat nu fran att tycka att en manad ar lange till att riktigt njuta! Det som kanns varst nu ar att bo i en glasskiosk och ha fri tillgang till GB-glassar och kulglass och inte kunna ata p.g.a. mjolkallergi... Och om jag tullar pa allergin ar jag radd magen kraschar eller att de kommer borja ge mig annat med mjolk, sa jag tors inte. Men klarar jag mig fran magsjuka (vilket verkar lite svart) sa ska jag ata glass sista veckan har jag sagt =) Igar kom Natalie ocksa sa nu har jag aven svenskt sallskap. Sitter och ska styra upp var galapagosresa nu och sen ga hem och traffa min familj.

Kommentarer
Postat av: mamma

Så skönt att det börjar verka bättre. Bra att du skriver,det är många som läser och vill veta hur du har det.

Kram

mamma

2009-03-03 @ 17:30:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0