Dags for magsjuka

Sa var det dags igen for magsjuka. Jag har bara vantat pa det, det ar helt omojligt att undvika, de her kranvatten pa allt och har ingen aning om vad som kan orsaka dalig mage. De vet inte vad pastorisering ar, utan tror att farsk ost ar nyttigare an processerad. Kanske for dem ja. Men inte for svenskar. Dock ater ju inte jag varken ost eller mjolk men eftersom ingen har kopplar att mjolkprodukter inkluderar visst brod, ost, choklad, gradde etc. Sa far man fraga tusen ganger och de forstar helt enkelt inte battre. Jag ar ledsen att stamma in i fordomarna men folk har ar otroligt outbildade. Och de bryr sig inte. Jag har kannt att denna blogg, min dagbok och mina samtal med Natalie har blivit alltmer egocentrerade och pa vad som ar jobbigt har. Det ar som att jag soker det jobbiga. T.ex. kanner jag att jag ger upp om jag flyttar till nunnorna och inte uthardar att bo med familjen. Dock ska jag flytta nu efter helgen da jag upptackt att vi har rattor ocksa. Pa overvaningen. Om man har platt-TV, dator, stor bil etc. ar man inte fattig. Har man da rattor i sitt hus, pa overvaningen, sa ar det javligt skitigt bara. Toan ar inte stadad sen Franco dog, finns ingen toadorr, de anvander inte toalettpapper (ar det dyrare an internet eller varmvatten?) och sen nagra dagar gick lampan och ingen har satt i en ny sa nu har vi inte lyse heller. Men eftersom det inte finns nagot innertak eller dorr utan bara ett draperi sa kommer det ju in lite ljus utifran.

Som sagt, kanns som jag bara klagar, men det kan inte hjalpas att det har faktiskt inte ar att "upptacka hur familjer har har det" utan att upptacka hur de valjer att ha det. For de jag bor hos ar otroligt bortskamda, ager flera huskomplex och det gar bra med affarerna.

Och de har ju bjudit mig pa juice och glass fran kiosken men haromdagen nar jag tog en juice sa sa mamman at t den aldre dottern (hon med barn) hade fatt ta over affarerna "sa hon ska kunna kopa blojor och sa till sitt barn" och att hon sagt att hon ar skyldig mig sen internet forsta dan sa kan hon ju dra av det pa det jag tar har. Tack for att ni sa det fran borjan. Sa jakla snikna ibland, bara for att det blivit dalig stamning. Jag undrar vad Patricia (Hakans fru, ocksa koordinator) egentligen sa nar hon ringde dem.

For ovrigt tvivlar jag starkt pa att Denis gor inkopen sjalv, hon bara far pengarna. En san fin omskrivning till att ge pengar till sina barn, lata dem skota affarerna.

Nae, jag ar klar med den har familjen nu. Har tusen anledningar att flytta och eftersom dagiset un ar stangt sa har jag fatt lite instruktioner om utvardering fran Sverige som jag ska gora. Hade jag ingen aning om, det ar sa manga olika bud sa jag blir lite snurrig. Men jag maste forsoka fa nunnorna att ta sig tid med mig och forklara organisationen och lite sant, och sen ga runt pa de olika avdelningarna och observera. Da kan jag dessutom utvardera skillnaderna med att bo i familj och hos nunnorna eftersom jag ar den forsta som gor bade och (i Esmeraldas) och sa smaningom ar tanken att alla volontarer ska bo pa centret hos nunnrna. Saledes kommer jag nasta vecka att vara pa barnhemmet langre upp pa gatan (dar de inte behover mig men kan tanka sig att jag far hjalpa till om jag vill) och sen tillbaka pa fundación amiga nar det oppnar igen. Blev inget jobbande pa barnhemmet denna vecka p.g.a. magen.

Men jag ar lugn med det, denna gang var jag installd pa det och tanker inte lata det ga sa langt som i jordanien utan kora stenhard te-diet med lite ris och brod, och ga till lakaren om det inte blivit battre efter helgen. Och sa har jag antibiotika med mig fran Sverige om det skulle behovas. Forhoppningsvis gar det val over av sig sjalvt, nagot som maste ut bara, och annars blir det medicin. Och hos nunnorna ar allt renare ocksa.

Forst trodde de att det var papayan de gav mig nar jag var hungrig men inte fick varma min mat for klockan inte var middagstid (den var halv fem och jag maste vanta till halv atta, trots att de bara varmer upp lunchen till mig och inte ater med mig) men nar jag fick feber och kraktes igar (ursakta klarspraket) sa borjar jag misstanka nat annat. Men som sagt, inget att gora nagot at, bara vanta och jag mar bra i ovrigt, har inte tappat humoret och nu ar det helg och jag kan vara med Natalie hela tiden.

Dock eftersom det blir helg blir det nog inga fler blogginlagg pa nagra dagar, sa ingen panik att jag skulle lagts in pa sjukhus, blivit ranmordad pa dagis eller annat: det ar internetcaféerna som har stangt bara! =)

Carla pratar med mig igen, dock har hon tappat sin telefon sa vi kan inte ringa till kompisen vars stuga vi skulle till imorgon. Sa vi far se vad som hander i helgen. Men idag skiner solen fantastiskt skont, inte smutskvavt.
Och det ar inte sa farligt som det alltid later, men jag skriver arligt har och kanner att det ofta blir egocentrerat och nat slags "hitta det varsta". Men jag har borjat lasa Che Guevaras bok "dagbok fran en motorcykel" sa jag hoppas fa en annan bild av att resa i sydamerika an att lyckas hitta de mest bortskamda rika familjerna!

Trevlig helg!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0