Barnhemmet Loretto

Blir ett nytt inlagg direkt, det andra blev sa langt.

Vaknade imorse och forsta nyheten var att ett av barnen pa gatan drunknat. Riktigt sorgligt, men jag kan inte lata bli att tanka att det ar lite foraldrarnas fel nar mamman var full pa en fest och holl pa att dansa medans flickan gick och skulle bada i floden. Det ar sa sorgligt sa man vet inte vars man ska borja grata. Men sanningen har ar att anledningen att det ar synd om barnen ar for att foraldrarna ar outbildade, lata, fattiga och allt gar i cirklar. Barn ar ju barn.

T.ex. sa imorse nar jag och Denis var och handlade sa hade hon med lilla Valentina som pekade pa nagra kex som hon direkt kopte. Jag fragade om hon alltid koper det hon pekar pa, eftersom hon kopte en boll till henne "som hon ville ha" nar vi var i parken i lordags ocksa. Da svarade hon glatt och stolt "Ja!" och nickade ivrigt. Jaha, svarade jag. Det ar ju inte min sak att lagga mig i. Men jag har svart att halla mig och jag tycker mamman gor det bra for hon har mer koll och saklart mer erfarenhet och sager till Denis lagom mycket. Svart inte lagga sig i nar de bor hemma men det ar ju anda hennes dotter. Men hon har mycket battre "pli" pa barnbarnet an vad mamman har och hon ar sa lugn nar hon ar med henne. Men sista att ha nagon ratt att saga nagot ar ju jag.

Jag gick till mitt nya arbete uppfor backen en bit bort, ett barnhem. Det ar for barn som polisen hittat pa gatan, men i sjalva verket har de faktiskt familjer de flesta sa manga ar hemma pa semester nu. Kanns lite konstigt, man vet inte riktigt vad man tors fraga. Men riktigt kul, de ar blandade aldrar sa de berattar ju mycket och gar att fraga. Speciellt tjejerna ville ju saklart vara med mig. Och sa finns ju alltid de som vill halla handen och att man ska leka med bara dem =)
Men jag blev makta imponerad av uppfostringen och lugnet har, det ar annorlunda an mitt gamla dagis har!
De storre sager at de sma att "torka inte av dej pa trojan! du smutsar ju ner dej!" medan Denis hemma anvander valentinas troja att snyta henne med....
Efter maten sa diskade alla tjejer undan ALLT! Nunnorna var helt lugna och at sin mat i lugn och ro (for att inte tala om matron! och alla vantade pa varann trots att alla at i ett stort bord. Ingen stress har inte!) och hjalpte till och instruera ytterst lite och sopa lite. Killarna gick med matresterna till svinstian och stadade den. Helt otroligt!
Och de har mycket djur, alltifran en kritvit katt och en kolsvart kattunge till marsvin, grisar, STRUTSAR!! (forsta gangen i mitt liv jag ser det tror jag) hundar, hons, gass m.m.
Allt ligger i ett stort omrade med massor med trad, faglarna kvittrar och det ar idylliskt. Skolan ligger inom omradet och ar aven for utomstaende. Nu ar det dock sommarlov men barnen var lite uttrakade berattade de for mig, och de langtade hem ocksa eftersom manga hade just varit hem och halsat pa, sa nar vi skulle ha engelska var det mangrann uppslutning.
Riktigt kul faktiskt sa jag ser fram emot veckan att forsoka hitta pa engelskalektioner pa lagom niva som passar alla. De ar inte riktigt "intermedio" som de sjalva tycker men alla vill ha laxor sa mycket battre lararjobb kan man nog inte ha =) Och jag far trana och anvandning av mina spanska-engelskakunskaper.

Sa just nu leker livet i Esmeraldas, (och svetten dryper).


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0