Quito

Nu ar jag framme och har allt iordning. Landade strax innan utsatt tid, gick rutinerat raskt till imigrationskontrollen och kom igen om och hamtade min vaska ur hogen med vaskor som lag pa golvet. Gick ut och sag chaufforen med lappen med mitt namn det forsta jag sag. Perfekt!
Vi skulle vanta in en dansk familj ocksa och sen skjutsade han mig till mitt hus. Helt sjukt egentligen att jag inte ens visste adressen men jag litade pa organisationen och det fungerade!
Sa nu bor jag hos Ana Lucia som kallas Anita (betyder ungefar lilla sota anna) Jag blir Hon ar supersot och har stenkoll pa att jag inte tal mjolkprodukter och lagar jattegod mat tycker jag. Hon sager dock att manga inte brukar gilla hennes mat men so far so good for min del. Fick stekt agg med knaperstekt vit-rensad bacon i, te, farskpressad juice av nan exotisk frukt och mackor med typ korv pa. Mums! och hon gor frukost till mig varje dag! Och lunch, och middag. Sitter for tillfallet och langtar till middagen. Lunchen var stekt fisk (en fisk med stor ryggrad i mitten, hoppas det inte var orm, har ormar ryggrad?) med ris och stekt banan.
I huset bor ocksa fyra andra studenter varav tre ar tjejer och en av dem ar tyska. Dessutom Anas son Martín och hunden pequeña =)
Jag har eget rum och vi har dusch som ar jattefrasch (4 Johannastjarnor, 1 Mackestjarna) och vi har internet hemma!
Finns internetcaféer och telefoncaféer overallt och billigt ar det ocksa men jag tanker supporta Ana som skaffat detta for oss studenter och betala 20 dollar for hela tiden jag ar har. Det ar inte mkt, kanns skont att kunna fa lite kontakt med hemma och alla nara och kara for trots att jag rest mycket och det ar kul att gora det ordentligt sa ar det skont med kontakt ocksa. Sa jag ska passa pa dessa tre veckor iallafall.

Ecuador ar en bananrepublik och det finns osinligt med bananer av alla mojliga sorter. Jag har just atit en for att smaka, det var ungefar som de som kommit till Sverige men storre och lite torrare. Hade min forsta spanskalektion idag och vi gick igenom frukt sa jag gick till fruktmarknaden efterat for att forska lite... Finns manga och ingen heter likadant som vare sig i Sverige, Spanien eller pa lektionernas olika planscher. Vi tog en liten tur sista timmen och gick runt i "gringoland" for att jag skulle fa lite koll pa staden. Quito ar en jattefin stad sa langt jag hunnit se! Paminner lite om Barcelona och Amman blandat och vi bor i norra delarna, dar det ar lite finare och direkt bakom gar en linbana upp till ett jattehogt brant berg! Vidare darifran kan man ga ca 3 timmar till en vulkan. Det vill jag gora, men jag maste vanta for nu ar jag pa ca 2000 moh och uppe pa berget ar det dryga 4000 moh sa jag skulle bli hojdsjuk om jag gick nu.

Forsoker lagga in foton men det verkar lite trogt, och jag borjar bli trott i ogonen for det flimrar roda streck over skarmen hela tiden sa jag slutar nu. Skriver mer nar det hant nat mer.

Jo forresten, en rolig grej. Har koper man cigaretter och medicin per styck. Har man ont i huvudet gar man in pa apoteket och koper en tablett och far med ett glas vatten! Smart system eftersom folk aldrig skulle ha rad om de vart tvungna att kopa hela paket.

For mig ar dock allt billigt har, handlade idag efter min fruktforskning pa en supermaxi nara vart hus: en banan, lite dam-grejer, en hand-handduk och balsam for ca 40 kr. Det kan man overleva.

Kommentarer
Postat av: David N

Låter som du kommer få det underbart johanna! Men du vet väl om att bananas are for monkeys... :)

2009-02-04 @ 14:58:05
Postat av: Lisa

Hejhej!

Den något nu mer förstörda systematikern kan meddela att ormar tillhör ryggsträngsdjuren, dvs de har ben. Tre olika sorter närmare bestämt; en sort i kraniet, ryggkotorna och den tredje i revbenen.

Så att om du hade lite otur så skulle det kunna ha varit orm du åt, men tror du inte att själva kroppsformen skulle ha skvallrat om det var det? Eller hade hon skärt ut köttet som en filé? Nåja, nu är lunchrasten slut! ha det super och det är jätte roligt att höra hur du har det där borta! Sköt om dig, kram!

2009-02-07 @ 11:33:10
URL: http://lizzzies.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0