Carnaval i Ambato

Det ar helgdagar p.g.a. karneval i hela Ecuador och the place to be ar Ambato som ligger 2,5 h soder om Quito. Dar sammanfaller det med Ambatos egen karneval med blommor och frukt och det ar forbjudet att leka karneval med vatten sa alla anvander skum. Vi akte tidigt jag och Natalie, jag var bjuden med familjen men de akte lite tidigare pa morgonen sa vi skulle motas upp dar och sa var det tankt att jag skulle stanna kvar med dem tills pa tisdagmorgon.
Var dock sa trott att efter att ha sett karnevalsparaden en stund var jag tvungen att satta mig bakom folkhopen och dricka en dricka for det var varmt och ordentlig svim-varning. Men paraden var fin, alla skolor i Ecuador deltog (med viss modifikation, skulle gissa pa en per provins vilket ar 24 eller annat urval) och holl pa mellan 9-13 men sjalva forbipasserandet per person var ca 1,5 h. Drottningar som kom pa vagnar av frukt , brod och blommor och dansare, bade magdans, samba, indianskt, hiphop m.m. En del spelade sjalva, typisk san marscherande band, och andra hade hogtalare.
Efter det hande inte mycket mer an att alla gick till barer och hangde pa gatorna och sprutade ner varandra med skum. Eftersom vi var gringas var det bara att kopa en flaska skum att forsvara sig med och pa 10 min var vi helt drankta i skum i olika farger.
Hittade en otroligt mysig hamburgerresturang med ett medelalders par som serverade, sag verkligen ut som pa max med hygienen (det man ser, rykten gar ju alltid) och de sprutade med desifincering och torkade borden mellan alla gaster och vi kande att det satt finfint med en riktigt god hemmagjord hamburgertallrik med pommes, cola och fri tillgang till sallad, ketchup och dressing. Det gick loss pa 1,5 dollar (sa lite mindre an 15 kr) Jag onskar de var mina grannar istallet for karaokebaren jag bor pa.

Sen motte vi upp Ana Lucia och hennes syster men de var ocksa trotta och barnen var inte ens med ute for de var trotta efter bussresan och barnkalaset igar. Vi gick en runda, tvattade av kletet och akte sen upp till en annan del av festivalen ovanfor Ambato. Dar var det hastuppvisning och senare tjurrusning, men utan att doda. Det fanns riktig tjurfaktning ocksa men den ville vi inte ga pa. Nar jag insag att jag satt bland tusen spindlar och vi fatt nog av folk som hoppade over en stackars uppretad tjur sa gick vi en lov, sa hejda till Ana Lucia och sen tog vi en taxi till stationen och tog en buss hem. Kande mig otroligt trott och pa vag att bli forkyld och kande inte for att sova pa en soffa och vara allmant apan i bur och bli nedsprutad med skum i tva dagar till. Det var kul sa lange det varade!

Tillbaka i Quito nu och har ingenting att gora, allt ar stangt, jag har ingen mat hemma och far ju ingen lagad mat eftersom de inte ar hemma. Sa jag passar pa att ladda over lite bilder, forsoka plugga lite spanska det jag inte hann med forut och som jag vill kunna. Skont att bara ta det lugnt och ser verkligen fram emot att aka till Esmeraldas nu pa kusten och fa lite sol och varme och borja jobba. Forhoppningsvis kan jag aka pa onsdagmorgon om vagarna haller sig bra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0