Amazonasdjungeln

Jag har varit i Amazonas! Det var helt fantastikt och kanns osannolikt nu efterat, samtidigt som det var som det naturligaste i varlden. Vi akte ivag med nattbuss pa torsdagkvall och trots laskiga vagar gick det forvanansvart bra att sova bort resan. Nar vi kom fram hade det blivit nagon miss sa de visste inte att vi skulle komma, men istallet for att behova vanta pa nagon fler som skulle dit visade vi oss vara de enda och de skjutsade ivag oss direkt och vi skulle fa frukost dar. Sa vi provade ut stovlar, Natalie (svenska) och Sandra (tyska) gick och kopte regnponschos och ficklampa (och jag var nojd varre att jag packat ner mina egna!) och sen bar det av i typisk flodbat langs med río Napo i ca en halvtimme. bred stor flod, med sma indianbarn och sma hus vid kanterna men annars ingen bebyggelse. Helt plotsligt svangde vi av in i kanten och in i en lugn a och gled fram tyst tills helt plotsligt vi sag en sa kallad lodge dar vi skulle bo. Och pa stranden knatade omkring en tapir! (typ liten hast med snabeltryne) Jattesot! Det var deras husdjur men vi hade anda tur for han tog sig en simtur sen och kom inte tillbaka pa tiden vi var dar.
Vi fick frulle, en omelet, och jag var glad att jag tagit med tva mackor och en morot hemifran. Men annars var maten supergod och man fick ata hur mkt man ville av tillbehoren (ris och gronsaker) till lunch och middag. Dock fa tillfallen, frukost kl. 06.30, lunch 12 eller 12.30 och middag kl. 19 varje dag. Efter ett tag insag vi att det hangde en klase bananer vid nyckelskapet som man fick mumsa pa!
Men stallet var tipptopp med en stuga med badrum for oss (inte altid vatten och aldrig varmt men det ar varmt i djugeln sa till skillnad fran is-duschen jag fick ta imorse i iskalla quito var det skont), varsin sang med myggnat och veranda med hammock. dar man kakade fanns ocksa massa hammockar och utsikt mot skogen dar man nastan alltid sag nagon fagel eller apor.
Fran lodgen utgick utflykter pa morgnarna och eftermiddagarna och ibland pa kvallen.
Direkt vi kom hade vi turen att fa haka pa en grupp studenter som var dar pa sin sista dag och skulle till en indianfamilj. Det var kul, men lite turistigt ocksa. Bara mannen hemma och allt var bortplockat (aven om de ju bor ratt enkelt), sovrummet stangt och last och ett horn med smycken och annat krafs man fick kopa som grannskapet gjort for att tjana pengar till barnens skolgang.
Vi gick runt kring huset och guiden visade oss medicinalvaxter och vi fick smaka kakaobonor. De ar egentligen i en ganska stor bona och ligger inkletade typ 10-20 st i nat slemmigt som ar sott och gott! Dessa skulle vi sedan spotta och jag kan med stolthet saga att jag vann tavlingen i kakao-bons-spottning med rage!
Blev sedemera belonad med ett halsband av akta indianstil som guiden sjalv gjort! Denna blev var favoritguide som vi tyvarr bara fick ha en tur till, trots vart tjat pa den organiserande personen.
Vi fick ocksa prova att skjuta pilar genom att blasa dem genom ett stort ror. Med nagra forsok till hade jag nog ocksa traffat papayan...
Eftermiddagen gick vi i djugneln med samma guide till ett 38 m hogt fageltorn. Sag knappt en fagel men hade en jattetrevlig eftermiddag och sag massor med insekter (ja, jag tyckte det var intressant, jag var bara radd en enda gang nar tva jattespindlar var i var kanot och ingen ville doda dem) fjarilar, blommor, medicinvaxter och sist men inte minst: Vi akte lian!! Jag trodde inte de holl i verkligheten men det gor de visst! Fantastiskt kul och harlig kansla att svinga sig ut over djungeln =)
Alla djur var fina men jag gillade nog anda bast den knallbla fjarilen som forfoljde oss och som syntes framforallt flyga omkring over an dar vi akte med kanot till manga av utflytkerna. Om det var samma vet jag inte, men det kandes lite som en lyckofjaril som foljde med och tittade till oss. Sa bla sa det gar inte ens att beskriva.
Forsta kvallen hade vi nattvandring ocksa och akte till en lagun med kanot och spanade efter djur med ficklampa. Jag fick syn pa ett par ogon i ett trad och nar de andra uppfattade det lyste de at samma hall och vi sag en oppossum (jag tror det kanske heter pungratta pa svenska, det ar som en stor ratta i ett trad)
Nere pa marken gick en familj kapibara, som ar en av de storsta rattdjuren i varlden. Supersota och sega.
Ner i nya kanoter i lagunen for att spana kaimaner (krokodilsort eller alligator, jag var nog inte vaken pa den har biologilektionen) och det drojde inte lagne forran vi sag nagra roda ogon glida fram i vattnet.... Jag som satt langst fram i kanoten borjade fundera om guiden tankt offra mig nar han styrde rakt mot krokodilen men de ar sa blyga sa den hade simmat ivag.
Massor med eldflugor och syrsor ocksa.
Andra gick vi forst en tur med stora gruppen pa engelska och vi tyckte inte alls det kandes personligt da guiden sjalv skulle ta massor med foton forst av alla och den andra stod och hogg planlost med macheten (machete har de konstant, ingen indian gar ut i djungeln utan den, de skalar frukt, dodar djur, hugger fram stigen m.m. med den) men nar vi pratade med ett svenskt par insag vi att vi nog varit tursamma for de tyckte den gruppen pa ca 10 pers var liten!
Pa eftermiddagen akte vi till samma lagun igen och da slog vi nog rekord i djurskadning. Sag alla fagelarter som gick att se dar tror jag, massor med skoldpaddor, en hog med lov dar kaimanerna lagt sina agg, black agouti som jag inte vet vad det ar for djur men ett daggdjur tror jag, det var pa langt hall. Fler skoldpaddor, bade i vattnet och pa land samt apor i mangder. Solen sken och nar vi kom tillbaka la vi oss och solade och bara njot.
Kring lodget fanns ocksa djur i bur, bl.a. en spindelapa och en Tucan som ar pa nat slags rehibilitering men jag misstanker de ar lite turistfangare... ska val funka som bade och.
Pa kvallen borjade det aska och blixtra och nagra nyaanlanda par skulle ut pa lagunen och vi blev erbjudna en hiking i djungeln. Nar ingen annan ville med och jag insag att det bara var jag och en indian, uppvuxen i djungeln, som skulle ga pa grod- och insektsspaning i morkret med regn, blixt och aska sa tackade jag ocksa nej. Vi stod och tittade pa blixtarna over amazonas istallet, riktigt maktigt.
Pa var sista morgon fortsatte regnet och vi gick en skogstur runt och i en myr och balanserade pa stockar och hade jatteroligt. Allt fick nya farger och dofter och jag alskade det verkligen och borjade ocksa langta hem lite att ga i svenska skogar. Jag plurrade lite med hogerstoveln men nar vi kom tillbaka hade natalie en blodigel pa stoveln sa jag var glad att ingen kommit in i min stovel...
Nastan innan vi var tillbaka fran sista vandringen hoppade guiden helt plotsligt till och pa stigen lag en orm. Han sa att den inte var giftig men sjalv petade han verkligen superforsiktigt pa den for att den skulle slingra ivag, han tog inte upp den eller nat sa jag har mina misstankar... Men vi hade ju stovlar och guide, men man kan ju ha otur. Jag ar glad vi fick se en iallafall nu nar det gick bra. Den var valdigt liten, likadan som den vi har som fagelskramma pa garden hemma. Guiden berattade ocksa att kobror attackerar ficklampor pa natten sa jag tackade min lyckliga stjarna (eller den bla fjarilen) for att jag inte gick pa nattvandringen dagen innan.
Helt underbar helg och jag ar stolt och glad att det inte blev nagra insektsaventyr jag inte gillade! Vi hade en kongamyra (bautastora som bits och det gor ont i flera timmar) inomhus och en jattestor grashoppa och sandra hade nat kallt och slemmigt i sin sang men hon var modig och tog ut det. Och myggor markte jag inte ens av, de andra storde sig lite och blev bitna men jag fick bara ett bett och nar jag skulle smorja med pappas super-aloe-vera-salva jag tagit med mig lite av sa hitta jag inte ens igen bettet.... Sa jag undrar om jag tar mina malariatabletter i onodan men better safe than sorry (i djungeln har finns ingen malaria tack vare nan forbranning i floden och i esmeraldas kan det finnas i enstaka fall ibland)

Superlyckad helg och jag onskar alla fick ha sanna harliga dagar i en djungel. Hoppas kunna lagga upp foton snart.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0